Skånetrafiken och Taxi Kurir i Stockholm AB väl förberedda inför uppstart av beställningsmottagning den 4 juli 2015

Den 4 juli 2015 startar Taxi Kurir i Stockholm AB upp ny beställningsmottagning för Skånetrafikens Serviceresor. Parterna har samarbetat nära och är väl förberedda inför starten, som sker under årets lugnaste period för Serviceresor. För kundernas del innebär den nya beställningsmottagningen ingen förändring.

Inför starten har samtliga Taxi Kurir i Stockholm ABs personal under våren utbildats i Skånetrafikens system och all personal har bokningsvana sedan tidigare. Övertagandet innebär inga systembyten eller nya kundregister. Därför pekar också allt på en lugn uppstart på beställningsmottagningen för Serviceresor när Taxi Kurir i Stockholm AB tar över efter Samres AB. Det menar Lars Hellström, affärsområdeschef för Skånetrafikens Serviceresor.

-Vi välkomnar Taxi Kurir i Stockholm AB i uppdraget att sköta vår viktiga beställningsmottagning för serviceresor. Taxi Kurir har lång erfarenhet av denna typ av verksamhet och personalen är rutinerad. Det är några fördelar som kommer att trygga övertagandet, säger Lars Hellström.

Taxi Kurir i Stockholm AB och Skånetrafiken har tillsammans valt att säkra upp starten ytterligare genom att förlägga övertagandet till juli månad, en tid på året när minst antal resor görs med serviceresor.

Även med goda förberedelser krävs viss inkörningsfas och tid att lära känna det nya uppdraget. På Skånetrafikens trafikledning, liksom hos Taxi Kurir i Stockholm ABs beställningsmottagningar i Lund, Stockholm och Riga kommer man därför att ha full bemanning och tät dialog med varandra. Målet är att kunderna inte ska märka av uppstarten.

Avtalet gäller i två år med möjlighet till högst ett års förlängning. Avtalet omfattar ca 850 000 samtal/år. När det nya avtalet med Taxi Kurir i Stockholm AB träder i kraft upphör nuvarande avtal med Samres AB.

För mer information kontakta;

Lars Hellström, affärsområdeschef Serviceresor, Skånetrafiken: 0541-28 86 26
Skånetrafikens presstjänst: 0451-28 85 03

Serviceresor är samlingsnamnet för delvis samhällsbetalada resor såsom färdtjänst och sjukresor, närtrafik och anropsstyrd trafik. Skånetrafiken utför dagligen cirka 5000 serviceresor.

Skånetrafiken – det självklara valet för dig som reser i Skåne
Varje dag reser cirka 250 000 personer med någon av våra 14 000 dagliga turer med buss och tåg. Varje år görs fler än 152 miljoner resor med 111 Öresundståg, 67 Pågatåg, 3 Krösatåg, 600 regionbussar, 400 stadsbussar och 400 serviceresefordon. Skånetrafiken är en förvaltning inom Region Skåne och ansvarar för kollektivtrafiken i Skåne. All trafik körs av företag som upphandlats i konkurrens. Omsättningen är cirka 4,5 miljarder kronor årligen. www.skanetrafiken.se