Skånetrafiken utmanar till Design Challenge – en resa in i framtiden

Skånetrafiken bjuder in tre innovativa och etablerade designföretag till utmaningen ”den okända resan”. Ambitionen är att få in ett antal bra designkoncept och idéer hur man kan skapa en riktigt bra reseupplevelse med mobilen. Resultaten ska sedan kunna ligga till grund för fortsatt utvecklingsarbete. De tre företagen som antagit utmaningen är ustwo, frog och inUse och kick-off är idag.

- Med den här utmaningen hoppas vi kunna få fram en rad goda exempel på lösningar som gör resan enklare, säger Johan Karlberg, projektledande affärsutvecklare på Skånetrafiken. ”Den okända resan” handlar om de resor där hela eller delar av resan är okända. I många fall kan det vara svårt och därför vill vi skapa en reseupplevelse där resenären känner att hen har ”koll på läget”.

De tre inbjudna företagen går nu igång med utmaningen och i slutet av maj presenteras resultatet bland annat på Skånetrafikens framtidsblogg.

- Den här utmaningen är ett litet uppdrag till tre byråer som till storlek, profil och erfarenhet skiljer sig lite åt, men det är också en start på Skånetrafikens ‘resa’ att designa och utveckla lösningar för en upplevelse i världsklass av att resa med kollektivtrafiken, förklarar Johan Karlberg.

Skånetrafikens förhoppning är att utmaningen ska resultera i en bättre förståelse för vilka utmaningar som finns och vad som krävs för att skapa en bättre reseupplevelse för resenärerna, och givetvis tas resultaten med i kommande dialoger med kring resandet.

- Vi hoppas att de goda idéer som kommer fram ska ta oss en bra bit på vägen att skapa ett enklare insteg för de som idag väljer bort kollektivtrafiken och under 2016 planerar vi för en helt ny generation av Skånetrafikens app där lösningar från den här designutmaningen kan komma att finnas med, berättar Martin Güll, affärsutvecklingschef på Skånetrafiken.

För ytterligare information kontakta;
Johan Karlberg, projektledande affärsutvecklare, Framtidens resesystem, Skånetrafiken
Tfn 0451 29 89 60 Mobil: 0702 49 05 42

Ulrika Mebius, press- och informationschef Skånetrafiken
Tfn 0451-28 85 03

OM DE DELTAGANDE FÖRETAGEN

ustwo
ustwo är en oberoende digital produktstudio som skapar produkter, tjänster och företag som gör en märkbar skillnad i världen. Vi hjälper och jobbar med de största företagen globalt för att skapa kreativa och hållbara digitala lösningar, uppfinner egna produkter samt investerar i gemensamma företag och startups.

Vi är i dagsläget över 200 anställda och representerar nästan 30 nationaliteter globalt, varav drygt 65 anställda och cirka 20 nationaliteter i Malmö.

inUse
DIGITAL BY HEART
Användarupplevelsen är nyckeln till att förändra beteenden med hjälp av digitala lösningar – och därmed också till ökad lönsamhet och långsiktig hållbarhet. Vi på inUse är passionerade experter just på samspelet mellan mänskligt beteende och digital design. Kombinationen är unik, och tillsammans med våra kunder har vi hittills påverkat vardagen för mer än 70 miljoner människor. Och det är bara början

inUse startades 2002, har drygt 75 anställda och kontor i Stockholm, Göteborg och Malmö.

frog
frog är ett världsledande företag inom produktstrategi och design. Det vi skapar löser problem, förutspår framtiden och driver mänskliga upplevelser framåt. Vi är fler än 600 strateger, designforskare, designers och teknologer, och arbetar som konsulter och partners med våra kunder, oberoende av sektor och verksamhet. Vårt huvudkontor ligger i San Francisco, och vi har designstudios i Amsterdam, Austin, Boston, London, Milano, München, New York, Seattle, Shanghai och Singapore.

Skånetrafiken – det självklara valet för dig som reser i Skåne
Varje dag reser cirka 250 000 personer med någon av våra 14 000 dagliga turer med buss och tåg. Varje år görs fler än 152 miljoner resor med 111 Öresundståg, 67 Pågatåg, 3 Krösatåg, 600 regionbussar, 400 stadsbussar och 400 serviceresefordon. Skånetrafiken är en förvaltning inom Region Skåne och ansvarar för kollektivtrafiken i Skåne. All trafik körs av företag som upphandlats i konkurrens. Omsättningen är cirka 4,5 miljarder kronor årligen. www.skanetrafiken.se