Sommartidtabell för Skånetrafikens stadsbuss och regionbuss

Nu på söndag får stadsbussarna i Malmö, Helsingborg, Landskrona och Kristianstad sommartidtabell, två veckor senare Pendeln 220 och 551. Generellt något färre turer dagtid, men också en efterlängtad trafikförstärkning för alla sommarbesökare till Sofiero.

Under sommaren minskar resandet med kollektivtrafiken naturligt, särskilt på grund av att färre pendlar till arbete och utbildning under semestertider och skollov. Mest minskar resandet i stadstrafiken, som i fyra av de största städerna därför kör enligt en särskild sommartidtabell.

Lite glesare
– Alla linjer kör samma sträckor som vanligt och stannar vid alla hållplatser. Men vi ”glesar lite” i tidtabellen under dagtid eftersom resandet minskar mest då, sägerKlas Sörensson, trafikutvecklare på Skånetrafiken.

– Till exempel: en stadsbuss i Malmö som normalt går var sjätte minut går under sommaren var tionde. Motsvarande i Helsingborg en buss i kvarten istället för var tionde minut. Alltså inga dramatiska minskningar. Och vi drar inte in några turer tidig morgon eller sen kväll – då är sommartidtabellen oftast identisk med den vanliga.

Även 220 och 551
Nu på söndag 3 juni går stadsbussarna i Malmö, Helsingborg, Landskrona och Kristianstad över till sommartidtabell. Två veckor senare, den 17 juni, gör två regionbusslinjer detsamma: Pendeln 220 Höganäs-Helsingborg-Landskrona och Pendeln 551 Kristianstad-Åhus.

Uppdaterad information
Sommartidtabellens tider finns redan nu sökbara i Skånetrafikens Reseplanerare. Hållplatsernas tidtabellsskyltar byts natten till söndag 3 juni för stadsbussarna i de fyra städerna, och natten till söndag 17 juni på hållplatserna till Pendeln 220 och Pendeln 551. Sommartidtabeller i fickformat kommer att finnas på Skånetrafikens kundcenter.

Sommarsatsning till Sofiero
Men det blir inte bara glesare trafik i sommar. I Helsingborg blir det tvärtom fler turer på en särskild sträcka: till och från Sofiero.

– Vi gör en liten sommarsatsning på linje 8, som får fler turer än normalt mellan Knutpunkten och Sofiero Slott. Vi har sett hur resandet ökat under flera år, och nu var det dags, sägerKlas Sörensson.

– En grundtanke med kollektivtrafiken är ju att erbjuda alternativ till bilen, och på sommaren är Sofiero ett mycket populärt besöksmål, dit stora skaror människor beger sig för konserter och andra evenemang.

Sommartidtabeller 2012
3 juni – 18 augusti
Stadsbussarna i Malmö, Helsingborg, Landskrona, Kristianstad kör enligt sommartidtabell.

17 juni – 18 augusti
Pendeln 220 Höganäs-Helsingborg-Landskrona och Pendeln 551 Kristianstad-Åhus kör enligt sommartidtabell.

• Sommartidtabellerna finns redan nu sökbara i Skånetrafikens Reseplanerare. Reseplaneraren finns via Skånetrafikens webbplats skanetrafiken.se och i Skånetrafikens app för smartphones.
  • Tryckta sommartidtabeller i fickformat finns bl a på Skånetrafikens kundcenter i Malmö, Lund, Helsingborg och Kristianstad.
  • Hållplatsskyltar med sommartidtabellen sätts upp natten till den 3 juni (stadsbuss Malmö, Helsingborg, Landskrona, Kristianstad) respektive den 17 juni (Pendeln 220 och 551).

Fotnot: Skånetrafikens stora, årliga tidtabellsskifte äger rum andra söndagen i december, liksom i hela Sverige och stora delar av Europa.

För ytterligare information, kontakta;
Tfn 0451-28 85 03

Skånetrafiken är en förvaltning inom Region Skåne och ansvarar för kollektivtrafiken i regionen. Varje år görs fler än 140 miljoner resor med Skånetrafikens 103 tåg, 540 regionbussar, 360 stadsbussar och 300 serviceresefordon. All trafik utförs på entreprenad. Omsättningen är cirka 3,2 miljarder. www.skanetrafiken.se