Traffic Jam Session – The hackathon that moves the world! 27-29 Maj 2014

Visionärer, utvecklare, designers - gå samman och gör er redo för: Traffic Jam Session: En innovationsutmaning där vi kommer att hjälpas åt att skapa framtidens kollektivtrafik.

Under 36 timmar kommer vi att skapa nya koncept, tjänster och upplevelser som bygger på uppgifter, data och teknik från olika partnerorganisationer.

Dagarna kommer att vara fullmatade med internationella och nationella Keynote talare, demonstrationer av teknik, workshops och naturligtvis den viktigaste händelsen – själva hacket. Tillsammans med flera partnerorganisationer kommer vi att skapa ett event där vi alla samlas och förändrar framtiden för kollektivtrafik, ett event som vi aldrig kommer glömma.

Anmälan till evenemanget görs via eventets hemsida: trafficjamsession.mah.se och avslutas klockan 23.59 den 20 maj.

Se till att registrera dig direkt; vi har en gräns på max 86 hackare och det är först till kvarn som gäller. Missa inte tillfället att bli en av i gänget.

Var: Medea studio, Östra Varvsg. 11, Malmö

Hemsida: http://trafficjamsession.mah.se/

Mer information om eventet:

Initiativtagare
Initiativtagare till Traffic Jam Session är MEDEA, ett forskningscenter inom Malmö högskola, tillsammans med Mobile Heights och Skånetrafiken.

Tillsammans har dessa organisationer sett ett behov av att förbättra och förstärka kollektivtrafiken genom en innovativ användning av IKT- sektorns nya möjligheter och produkter.

Skånetrafiken kommer att spela en stor roll i händelsen genom att öppna upp data genom flertalet API: er till hackare. Skånetrafiken ser detta som ett sätt att ligga i framkant i utvecklingen av mer innovativa lösningar för framtidens kollektivtrafik.

Vi på Skånetrafiken tror att vi kan få hjälp i en modernisering av transportsystemen samt service genom att använda mer kreativa hjärnor. TrafficJamSession är ett steg närmare att bli mer samarbetande och kundorienterade med tjänster, verktyg och data som finns tillgängliga, för att skapa en mer innovativ Skånetrafiken, säger Martin Gull, Head of Business Development , Skånetrafiken

Mobile Heights kommer under eventet att presentera en ny enhet som kallas Minimum Viable Device (MVD). Detta är en ny enhet som ger kodare möjlighet att ansluta saker via en öppen standard, API: er och SDK.

Bakgrund
Data förändrar vår värld. Oavsett om uppgifterna kommer från sociala nätverk, smartphones i fickan, företag, ideella organisationer eller statliga institutioner - i kombination med digitala verktyg, kan det användas för att utveckla nya och innovativa produkter, tjänster och upplevelser.

Syfte
Syftet med utmaningen är att försöka hitta svar på frågan: Hur kan vi föra kollektivtrafiken in i framtiden?

Vi är mycket intresserade av idéer och koncept för applikationer, visualiseringar, och tjänster som använder dataflöden som deras material - men även upptäcktsfärder i hur Minimum Viable Device skulle kunna tillämpas för att ta itu med verkliga utmaningar.

Resultatet av processen är helt beroende på dig som deltagare. Om du är en grafisk designer, vill vi gärna att du bidrar med visuella prototyper och idéer. Om du vet hur man bygger saker med händerna, då skulle en lo - fi prototyp vara fantastisk. Om du vet hur man bryter siffror i kalkylblad då skulle det vara fantastiskt att se nya sätt att analysera och tolka dessa. Vi hoppas på ett brett spektrum av idéer som gjorts i olika medier, allt från tryckta affischer till arbets-tekniska prototyper. Var och en kan delta och bara din egna fantasi är gränsen.

Hacket
Genom att samla stora tänkare, en stark designfilosofi och teknik kommer eventet att kulminera i en presentation av prototyper som kan tas fram av Medea och/eller dess samarbetspartners vid ett senare tillfälle. Varje projekt som skapas vid hacket kommer att få en egen chans att glänsa framför branschen och regionen. Prototyper som tagits fram och förs vidare för utveckling kommer att belönas med 15,000SEK.

Teknik och innehåll kommer att vara kärnan i det som gör våra hackare framgångsrika.

En del av denna teknik kommer att finnas tillgänglig exklusivt på Traffic Jam Session och visas upp för omvärlden för första gången, t.ex. Minimum Viable Device (se nedan).

Vi hoppas kunna presentera alla teknikpartners eftersom vi närmar oss datumet för eventet. Kontakta oss om du har teknik för att tillhandahålla eller om du helt enkelt vill samarbeta på ett annat sätt.

Hackare kommer ha tillgång till teknik-demonstrationer från de människor och organisationer som står bakom den samt en möjlighet att samarbeta med sakkunniga tekniker som tillhandahålls av Medea och våra partners.

Minimum Viable Device
Under hacket kommer utvecklare och andra hackers ha möjlighet att leka med Minimum Viable Device, en helt ny öppen standard som är framtagen av Mobile Heights och dess medlemsorganisationer. Minimum Viable Device (MVD) är en komplett hård-och mjukvaruarkitektur, hälften så stor som ett kreditkort, och en gateway mellan Internet och framtidens smarta saker.

Workshops & demonstrationer
Under evenemanget kommer det att finnas mer än bara ett hackathon.

Teknik och innehåll kommer att vara kärnan i det som gör våra hackare framgångsrika och vi kommer att stödja detta genom händelser så som huvudtalare, demonstration av teknik och workshops. Det kommer att finnas experter på plats för att hjälpa hackare att stödja och utveckla sina idéer.

I samband med Traffic Jam session kommer Foo Café/Malmö Start Dojo och InnoCarnival vara värd för ett särskilt "ungdoms-spår" för unga hackare (ålder 13-17) den 17 maj. För att anmäla dig till detta hack, besök Traffic Jam Sessions hemsida och följ länkarna.

Keynotes
Vi kommer att ha föredragshållare på plats för att prata om användarnas behov, teknik och andra frågor som är anpassade till hela publiken - hackers, affärsmän, teknikägare och designers. Huvudtalare kommer att avslöjas närmare eventet så håll ögonen öppna.

Demos:
Detta är den tid då organisationer/företag kommer att visa upp sin teknologi för samhället vid hacket. Dessa kommer att organiseras kring raster för att möjliggöra maximalt nätverkande och synlighet. Dessa kommer att inriktas på icke-datanördar så att hela samhället kan ta kontakt med dem, även om där även kommer att vara mer specifik teknisk information, samt en teknisk kontakt för mer detaljerade frågor från hackare.

Lista över partners:

Ulrika Mebius, press och informationschef
Tfn 0451-28 85 01
ulrika.mebius@skanetrafiken.se

Skånetrafiken – det självklara valet för dig som reser i Skåne
Varje dag reser cirka 250 000 personer med någon av våra 14 000 dagliga turer med buss och tåg. Varje år görs fler än 152 miljoner resor med 111 Öresundståg, 67 Pågatåg, 600 regionbussar, 400 stadsbussar och 400 serviceresefordon. Skånetrafiken är en förvaltning inom Region Skåne och ansvarar för kollektivtrafiken i Skåne. All trafik körs av företag som upphandlats i konkurrens. Omsättningen är cirka 4,5 miljarder kronor årligen. www.skanetrafiken.se