Solidtangos rekordsommar

Den svenska videoplattformen har haft en fantastisk sommar, stora sändningar har avlöst varandra och många rekord har slagits.

Solidtango är en svensk videoplattform som servar hundratals kunder som sänder TV via internet, live och on demand.

Under sommaren har Solidtango slagit massor med rekord, här är några av dem.

För första gången har man under en månad (juli) levererat mer än 3.500.000 unika visningar åt sina kunder, och under samma månad levererade man mer än 325.000 tittartimmar live och on demand.

Bakom rekordsiffrorna döljer sig många sportsändningar som skett under det egna varumärket Solidsport.com.

Redan i slutet på juni livesände man VM i polesport från Holland som blev en stor global tittarsuccé, detta följdes upp med stor liveproduktion från Sveriges största Havskappsegling ÅF Offshore Race som lockade tittare från fler än 50 länder.

Till världens största fotbollsturnering "Gothia Cup" levererade Solidtango sin egen molnbaserade grafiklösning som bidrog till en massproduktion av sällan skådat slag med mer än 1200 livesända matcher.

Augusti rivstartade i och med den glödheta livesändningen mellan Fola Esch och succélaget Östersunds FK i kvalet till Europacupen på uppdrag av Mittmedia.

- Juli är för många företag en lågintensiv månad, men för oss är det precis tvärtom säger Johan Lundqvist, VD på Solidtango.

Hösten ser ut att bli minst lika intensiv för bolaget, bl.a kommer en egen livsändningsapp att släppas.

Johan kan även avslöja att Solidsport.com "Alla sporters livekanal" står inför en nylansering.

- Vi revolutionerade sportmarknaden i Sverige med Solidtango, nu är det hög tid att ta nästa steg. Med Solidsport i version 2.0 kommer vi att revolutionera möjligheterna för all sport att på ett professionellt sändas live såväl i Sverige som globalt, avslutar han.

• Fotboll

Solidtango är en molnbaserad videoplattform som hjälper företag, föreningar och organisationer att sända TV via Internet i form av livesändningar och video. Bland kunderna finns finns alltifrån, föreningar, förbund, mediehus samt kommuner och företag som använder plattformen för såväl intern- som extern kommunikation.

Administration, paketering och distribution av video är grunden i plattformen, till detta erbjuder plattformen Intranät-funktionalitet och funktionalitet som gör att kunderna på ett enkelt sätt kan kapitalisera på sitt innehåll via annonser eller genom att ta betalt för sitt innehåll. Betalning för innehåll sker antingen i form av köp av enskilda sändningar sk. PPV eller genom att ta betalt för innehåll i abonnemangsform likt Netflix.

Fanny Wallén
Mail: wallen@solidtango.com