Smålänningar är oerhört generösa!

Smålänningar är oerhört generösa!

Under de senaste tolv månaderna har fyra personer i Småland donerat 600 000 kronor var till stöd för utsatta barn. Det visar en sammanställning som SOS-Barnbyar har gjort över organisationens största givare i Småland det senaste året. SOS-Barnbyar har idag cirka 1 500 faddrar enbart i Växjö, där en enskild givare dessutom kommer att skänka 2,7 miljoner kronor till verksamheten under hösten.

Pengarna från de stora givarna i Småland har gått till familjehus i en nyss färdigbyggd SOS-Barnby i Ukraina och i Astrid Lindgrens Barnby, som är under byggnation i Centralafrikanska Republiken (se bild ovan).

- Vi ser ett ökat intresse från äldre aktiva personer att skänka pengar till vår verksamhet eftersom de själva kan uppleva hur deras pengar används på ett bra sätt. Dessa givare engagerar sig ofta i byggprojektet och vill gärna på egen bekostnad åka och besöka barnbyn de har varit med och finansierat. Allt fler privatpersoner - mestadels äldre människor utan barn - väljer dessutom att testamentera pengar till SOS-Barnbyar, säger Elisabet Andersson, generalsekreterare SOS-Barnbyar Sverige.

Om en privatperson eller ett företag har lämnat en större donation till en SOS-Barnby får de sitt namn uppsatt på en så kallad donationsplatta i barnbyn. Då de kommer och besöker barnbyn får de se huset, skolan eller byn som de har finansierat ta form. De får också träffa personalen som ansvarar för SOS-Barnbyars verksamhet i landet. Just nu bygger SOS-Barnbyar Sverige sex nya barnbyar i Afrika, två i Asien och en i Ukraina. En av byarna i Afrika byggs i Mocambique efter en donation på 15 miljoner kronor från författaren Henning Mankell.

- Vi skulle önska att fler får upp ögonen för möjligheten att ge bort avkastningen från aktier till insamlingsorganisationer. Om aktieavkastningen doneras till en ideell organisation, till exempel SOS-Barnbyar, behöver vi inte betala någon skatt alls på avkastningen, till skillnad från privatpersoner som betalar 30 procent i skatt. Det är ett väldigt enkelt sätt att stödja vår verksamhet, säger Elisabet Andersson.