​Ett urstarkt kvartal för SPP

​Ett urstarkt kvartal för SPP

SPP redovisar ett resultat före skatt om 182 miljoner kronor för det första kvartalet 2018 jämfört med 140 miljoner kronor för motsvarande period 2017. SPPs totala premieinkomst ökade med 24 procent, och nyförsäljningen växte med 46 procent.

– Nästan hela tillväxten är hänförlig till vår kärnaffär - tjänstepension. Vi ser att våra stora satsningar på ett starkt erbjudande, digitalisering och enkelhet tas väl emot, säger Staffan Hansén, vd SPP.

Under kvartalet blev det klart att SPPs fondförsäkring blir fortsatt valbar inom ITP för privatanställda tjänstemän under de kommande fem åren.

– Vi ser en kraftigt ökande tillväxt inom ITP, och är glada över det fortsatta förtroendet, säger Staffan Hansén.

SPP Fonder fick under kvartalet 28,5 procent av de totala nettoinflödena på den svenska fondmarknaden.

– Fondbolagets starka erbjudande med enkla, prisvärda och hållbara fonder har fortsatt visat sig vara ett framgångsrecept, säger Staffan Hansén.

Under mars lanserade SPP möjligheten för sina pensionskunder att bo i hållbara fastigheter som de själva är med och investerar i.

– Med SPP Bostadskö kan våra kunder få nytta av sitt pensionssparande redan idag. Det känns fantastiskt roligt att kunna synliggöra hur sparandet både skapar avkastning för framtiden och utvecklar samhället här och nu, säger Staffan Hansén.

SPP/Storebrand inledde året med att bli utsett till världens mest hållbara bolag inom kategorin försäkring under World Economic Forum i Davos. Under januari korades även SPPs kundservice till "svenska mästare i kundservice" för femte gången av SM i telefoni.

– Det visar på en systematiserad strategi där kunden alltid sätts i första rummet. Det råder inget tvivel om att vi kontinuerligt lyckas attrahera de bästa medarbetarna med service i blodet, avslutar Staffan Hansén.

SPP redovisar ett resultat före skatt om 182 miljoner kronor (140 miljoner kronor motsvarande period 2017). Nyförsäljningen mätt i APE uppgick till 524 miljoner kronor (358). SPPs totala förvaltade kapital uppgick per den 31 mars 2018 till 170 miljarder kronor (166). Inbetalda premier under första kvartalet var 2562 miljoner kronor (2062). Solvenskvoten för SPP var per den 31 mars 160 procent. Sparande med garanti har för en typkund i arbetslivsfasen avkastat -0,2 procent under det första kvartalet, och för en typkund som uppnått pensionsålder 0,3 procent. Avkastningen för fonden SPP Mix 80 i fondförsäkring, representativ för sparare i arbetslivsfasen, uppgick till -0,32 procent. Avkastningen i SPP Mix 20, representativ för sparare i pensionsålder, uppgick till 0,26 procent.

SPP erbjuder rådgivning och ett brett sortiment av spar- och pensionslösningar för företag, organisationer och privatpersoner. SPPs hemsida www.spp.se