Soc x Josefine Bengtsson, hållbar balans och funktion. Foto: Stadium

Yoga-Josefine lanserar hållbar kollektion på Stadium

Nu släpps den hållbart producerade yogakollektionen för SOC som yoginin Josefine Bengtsson tagit fram. Plaggen är välbalanserade och sömlösa i naturinspirerande färger och har producerats i funktionella och återvunna material. Den limiterade kollektionen kommer att säljas exklusivt på Stadium.

Josefine Bengtsson, Yoga-Josefine, är en av landets mest populära yoginis och undervisar yoga runtom i Sverige och världen genom sitt eget retreatföretag. Redan under våren 2018 inleddes samarbetet med SOCgenom att Josefine var ansiktet utåt för varumärkets yogalinje. Nu tar samarbetet nästa steg i och med den egna kollektionen med tydligt hållbarhetsfokus.

– Jag har testat yogakläder från hela världen och haft svårt att hitta plagg som fungerar bra för yogans alla rörelser. Det här är verkligen fantastiska plagg som är mjuka och perfekta att yoga i utan sömmar eller störande detaljer. För mig är det superviktigt med flexibla och sköna plagg som följer med i rörelserna och ger mig energi i strävan efter balans. Att de är hållbart producerade har varit en självklarhet från start, säger Josefine Bengtsson på Yogiakademin.

Hållbar balans och funktion
Kollektionen består av två linnen, en topp och ett par tights. Färgerna balanserar varandra genom den blå som representerar himmel, hav och det andliga lugnet samt den röda färgen som står för närhet till värme, rörelse och energi. Kollektionen är producerad i Europa av återvunnet nylon samt elastan som skapar åtsittande men följsamma plagg. Det hålstickade mönstret är en återkommande detalj på de sömlösa produkterna och är hämtad från Josefines ofta använda symbol.

– Josefine har en fantastisk energi, sann glädje och kärlek till rörelse och natur som vi velat ta fasta på och hylla med den här kollektionen. Plaggen och materialen är noga utvalda när det kommer till material, färg och produktion med nyckelord som hållbarhet, balans och funktion, säger Senior Designer Anna Eén Nilsson, på SOC.

SOC säljs på Stadium, via fysiska butiker och online. Josefines kollektion kommer att säljas på utvalda Stadium-butiker samt på stadium.se från och med den 10 september 2018.

Stadium är Sveriges största sportkedja och med koncepten Stadium, Stadium Outlet och Stadium Pulse har företaget cirka 170 butiker i Sverige, Finland och Tyskland. I koncernen ingår dessutom Stadium Sports Camp (svb) som är Sveriges största sportläger. Koncernen har cirka 3 800 anställda och omsättningen 2016/2017 var cirka 5,3 miljarder kronor exklusive moms. Företaget ägs av bröderna Ulf och Bo Eklöf med familjer samt Ikano S/A. Stadium vill inspirera till ett aktivt liv för alla. www.stadium.se.