Stella presenterar - Nadja Karlsson, dryckesexpert

Jag träffar dryckesexperten Nadja Karlsson över en lunch. Hon är en person som jag länge velat träffa. Hon har vågat ta kliv både framåt, bakåt och hon har modet att i en relativt liten bransch tänka utanför boxen. Vi pratar om livet, äter köttbullar med potatismos, lingon, pressgurka och gräddsås. Trots att vi båda har ett nördigt förhållande till vin så dricker vi vatten till maten. För det är så att vinet har en stor och viktig del i Nadjas liv. Dels är det ett sätt att försörja sig, hon arbetar halvtid på Systembolaget som kompetensutvecklare samt halvtid på Spritmuseum där hon bland annat håller i provningar. De som varit på en föreläsning eller vinprovning med Nadja brukar inte glömma den i första taget. De har liknats vid en blandning av nobelföreläsning och ståuppföreställning.

År 2014 fick hon utnämningen Årets dryckesprofil. Det är hon både stolt och glad för. Jag frågar om hon känner sig som en talesperson för transpersonligheter på något sätt. För Nadja föddes i Karlshamn som Stefan men sedan dess hänt än hel del. Nadja svarar –Ja, det tror jag, men jag vill absolut inte bara bli känd för att jag är en transperson jag vill samtidigt alltid visa något annat och min bästa arena för det är mat och dryck. Ibland när människor kommer till mina provningar kan jag se att de undrar vem fan jag är. Jag väcker känslor och ibland kan folk bli både provocerade och ifrågasättande. Men det inspirerar mig till att få över dem på min sida. Jag vet att i slutet av provningen eller föredraget kommer de ha lärt sig massor, och kanske har de till och med skrattat lite granna.

Om du är tvungen att bara välja en dryck för resten av livet. Vad skulle det bli? frågar jag. Nadja tittar på mig himlar med ögonen men skrattar. –Det skulle blir ett väldigt kort liv. –Men förresten varför krångla till det säger hon i nästa andetag. Om jag måste välja så återvänder jag gärna till Italien där jag var i våras i samband med TV-inspelning. Jag utforskade terroiren, vinerna och vinproduktionen på vulkanen Etna. Där fick jag verkligen nörda in mig på vinerna gjorda av druvan Nerello Mascalese. En unik druva från en gammal tid, som växer i perfekt jordmån på de östra sluttningarna av vulkanen. Till det vinet behövs bara några salta oliver, samt olja och bröd. Ja, mer komplicerat än så behöver det underbara i livet inte vara och efter en sådan måltid kan jag nog tänka mig att lämna in, avslutar Nadja med ett stort leende på läpparna.

/Anette