Eriks Gondolen

Eriks Restauranger går över till förnybar gas

Koncernen Eriks Restauranger där Eriks Gondolen, Eriks bakficka, Eriks Vinbar och sommarrestaurangen TAKET på Eriks Gondolen ingår, går nu över från att laga mat på stadsgas till biogas. Krogarna har tecknat ett avtal med Stockholm Gas som kommer att leverera 100 procent grön gas.

Hållbarhet är på alla medvetna krögares dagordning. Övergång till biogas har blivit ett sätt att visa restaurangens ansvarstagande, vilket även uppmärksammas av en ny märkning i White Guide*. Sedan tidigare har bland annat krogarna inom Svenska Brasserier; Sturehof, Riche, Teatergrillen, Taverna Brillo och Luzette tagit steget och börjat tillaga maten med 100 procent grön gas.

– Det känns som ett naturligt steg i vårt hållbarhetsarbete att vi på Eriks Restauranger nu går över till att laga mat med förnybar gas. Biogas har fördelen att den ger mycket energi och har en minimal miljöpåverkan. Vi vill hela tiden utveckla vårt arbete mot en mer hållbar matlagning och detta är ett steg i den riktningen, säger Linus Forsberg, vd Eriks Restauranger.

Användandet av biogas gör att restaurangerna ingår i ett kretslopp där matavfall och annat organiskt material tas tillvara för att framställa gas. Restprodukten blir ett naturligt gödsel som kan användas för att odla ny mat.

– Vi är stolta att fler restauranger tar steget över till en mer miljövänlig tillagning. Biogas ingår i ett naturligt kretslopp och är en förnybar, icke-fossil energikälla. Intresset för en hållbarhet utveckling ökar och vi ser att fler krögare är beredda att bidra till det. Det är självklart viktigt när förebilder i branschen gör valet att gå över till biogas, säger Renée Josefsson, vd på Stockholm Gas.

Stockholm stads målsättning till år 2020 är att minst 70 procent av stockholmarnas matavfall ska samlas in för att kunna bli till biogas.

*Ny märkning I årets White Guide introduceras också en märkning av restauranger som lagar mat cirkulärt genom biogas. Dessa restauranger får den nya symbolen 100% biogas i form av en gaslåga intill sin restaurangbeskrivning.

För frågor vänligen kontakta:
Renée Josefsson, vd Stockholm Gas,
e-post: renee.josefsson@stockholmgas.se,
telefon: 072-5389859

Linus Forsberg, vd Eriks Restauranger,
e-post: linus.forsberg@eriks.se,
telefon: 070-7803940

Stockholm Gas levererar naturgas, biogas och stadsgas till ca 65 000 privathushåll, 850 restauranger, transportsektorn och ett antal industrier i Stockholm, Solna och Sundbyberg. Genom långsiktighet, transparens och kundfokus vill vi vara stockholmarnas självklara val – och en av Sveriges ledande gasleverantörer.