State of Grace tog hem Rockkarusellens riksfinal 2011

State of Grace tog hem Rockkarusellens riksfinal 2011

State of Grace från Heby i Västmanland är Sveriges bästa oetablerade band. Bandet vann i lördags Rockkarusellens riksfinal på Tyrol i Stockholm, tätt följd av Browsing Collection från Lerdala. Första pris är en turné i sommar/höst bestående av 16 spelningar över hela Sverige!

Totalt 639 deltagande band har sedan i januari tillsammans gjort 400 spelningar och lördagens riksfinal blev verkligen pricken över i:et på en lyckad karusellsäsong. Band och publik från hela Sverige hade tagit sig till Tyrol där det bjöds på riktigt välspelade framträdanden. Musikstilarna var allt ifrån 60-talspop, teatermetal, circuspop, attitydstark hårdrock, hiphop och melodiös radiopop.

Marcus Pehrsson, musikansvarig hos arrangerande Studiefrämjandet, och tillika juryns ordförande var nöjd med vinnarbandet.
- State of Grace hade verkligen en grym publikkontakt, välarrangerade och bra låtar samt en fantastisk sångare i Erik Ekblad.

I juryn satt förutom Marcus Pehrsson (Studiefrämjandet) Mia Coldheart (Crucified Barbara), Patrik Wirén (tidningen Gaffa), Elisabet Widlund (Musiksverige), Tjet Gustavson (Safemode), Malin Welander (MOKS) samt soloartisten Lars Bygdén.

Slutresultatet i riksfinalen:

1. State of Grace (Heby) 72p; 2. Browsing Collection (Lerdala) 70p; 3. The Luxe (Malmö) 35p; 4. Maven Mode (Sandviken) 33p; 5. Solomon Grundies (Uppsala) 29p; 6. El Padre (Kristinehamn) 25p; 7. SAQWERTY (Eskilstuna) och Ten Feet High (Nässjö) 20p; 9. Rascals! Damn You Rascals You´re Screwing Around Too Much! Rascals! (Umeå) 19p; 10. Ending Nelson (Visby) och Vacancy Labour (Linköping) 9p; 12. The Licious (Östersund) 5p; 13. The Macapeers (Stockholm) 4p; 14. She´scake (Hedemora) 3p; 15. Nitro Express (Härnösand) och Poleshift (Luleå) 2p.

Några specialpriser delades också ut.
Årets instrumentalist blev Martin Dahlberg, gitarrist i bandet med tävlingens längsta namn, Rascals! Damn You Rascals You´re Screwing Around Too Much! Rascals! från Umeå. Årets scenpersonlighet blev pianisten och sångerskan i Eskilstunabandet SAQWERTY, Vera Almgren.
Maven Mode från Sandviken vann en spelning på Umeå Open och Browsing Collection får äran att spela på Rockstad Falun.

För mer info, kontakta Daniel Forsberg på Studiefrämjandet. 011-290929, daniel.forsberg@studieframjandet.se. www.rockkarusellen.se