Biokraft kan spela en viktig roll i det framtida energisystemet

– Det finns stora möjligheter att öka produktionen av biokraft i Sverige. Enligt Svebios uppfattning går det att öka biokraften med 1 TWh om året fram till 2040, till totalt 40 TWh, vilket motsvarar mer än en fjärdedel av den svenska elanvändningen. Det säger Gustav Melin, vd i Svebio. Biokraften kan bli en viktig del av den framtida svenska elförsörjningen.

– Biokraft har många fördelar. Den är förnybar. Den kan produceras vid behov och den produceras ofta i anslutning till stora användare, som industrier och stora tätorter. Det ger låga behov av att bygga nya kraftledningar.

– För att klarlägga vilka potentialer och tekniska möjligheter som finns för att öka biokraftproduktionen har vi kallat samman en Biokraftplattform, som inledde sitt arbete under mars. I plattformen, som fått stöd från Vinnova, finns en lång rad experter engagerade från universitet och högskolor, företag och organisationer. Syftet är att kunna erbjuda sakkunskap och slutsatser som kan användas av Energikommissionen.

Biokraftplattformen har idag skickat in ett erbjudande om samverkan kring biokraftfrågor till Energikommissionens ordförande energiminister Ibrahim Baylan och till kommissionens sekretariat.

Fakta: Biokraft är el som produceras med biobränslen. Det sker idag främst i kraftvärmeverk i fjärrvärmen och i mottrycksanläggningar i industrin. Det görs också el av biogas. Genom att utveckla förgasningsteknik kan större mängder el produceras från samma bränsle. Som bränsle används olika biobränslen från skogsbruket och skogsindustrin, avfallsbränslen och åkerbränslen.

För mer information kontakta Gustav Melin tel 070-5244400 eller Robert Fischer, tel 073-385 73 32