Maud Olofsson kommer till Elcertifikatsdagen

Under Maud Olofssons tid som näringsminister ökades ramen för elcertifikat från 17 TWh till 25 TWh, och Sverige kom överens med Norge om ett gemensamt elcertifikatsystem, som innebär att länderna tillsammans tar fram 38 TWh ny förnybar elproduktion. Idag är Maud Olofsson aktiv i förnybar elproduktion som styrelseledamot i Arise Windpower.

Maud Olofsson kommer till Svebios elcertifikatsdag för att berätta hur hon idag ser på elcertifikatsystemet. Fungerar det som politikerna tänkt? Hur ska man utveckla det i framtiden?

Priserna på elcertifikat har under sommaren varit låga. Tillsammans med låga marknadspriser på el gör det att de som investerat i ny elproduktion fått dåligt betalt för sin el. Vad händer framöver? Kommer marknaden att stabiliseras? Kommer de planerade projekten att genomföras? Var kommer utbyggnaden att ske? Hur mycket av den nya produktionen hamnar i Sverige och hur mycket hamnar i Norge? Hur mycket blir biokraft, hur mycket blir vattenkraft och hur mycket blir vindkraft?

Det här är frågor som kommer att diskuteras på Elcertifikatsdagen, av experter både från Sverige och från Norge.

Elcertifikatsdagen hålls den 25 september på World Trade Center i Stockholm.
Program och anmälningsblankett finns på www.svebio.se

Ytterligare upplysningar om Elcertifikatsdagen ges av Joachim Skoogberg, tel 070-3445304 eller av Kjell Andersson, tel 070-4417087.