God medicinsk forskning lönar sig!

Svenska Läkaresällskapet belönar varje år god medicinsk forskning.  I år är priserna och pristagarna följande:

Jubileumspriset, 150 000 kr, går till SVEN ENERBÄCK, Göteborg, för epokgörande forskning inom fettmetabolism och fettcellsdifferentiering där resultaten utöver förbättrade behandlingsmöjligheter vid fetma också belyser uppkomstmekanismer för andra viktiga folksjukdomar som ”åldersdiabetes”.

AFA Försäkring delar i samarbete med Svenska Läkaresällskapet ut Torgny Wännström-priset, 250 000 kr. Det går i år till sjukgymnast EWA GUSTAFSSON, Göteborg, för avhandlingen “Physical exposure, musculoskeletal symptoms and attitudes related to ICT use”.

Alvarengas pris, 45 000 kr, delas mellan CHARLOTTA GRUNEWALD, STELLAN HÅKANSSON, SISSEL SALTVEDT och KARIN KÄLLÉN för artikeln Significant effect on neonatal morbidity and mortality after regional change in management of postterm pregnancy.

David Ingvars pris, 35 000 kr, går i år till CARL-HENRIK NORDSTRÖM, Lund, för att ha utvecklat ett nytt synsätt när det gäller behandling av patienter med svåra skallskador, den så kallade Lundamodellen, som har fått en omfattande internationell spridning.

Inga Sandeborgs pris, 125 000 kr, delas mellan LARS-OLOF WAHLUND, Stockholm och ANDERS WALLIN, Göteborg, för deras forskning om demenssjukdomar, ffa Alzheimers sjukdom.

Tage Sjögrens Pris, 75 000 kr, går i år till ULF NYMAN, Trelleborg, för hans forskning inom området användning av kontrastmedel, i första hand för datortomografi. Han har i sin verksamhet kombinerat djuplodande forskning med praktiska riktlinjer användbara i det dagliga arbetet.

Priserna delas ut vid Svenska Läkaresällskapets årshögtid den 2 november kl 17.00.

Malin  Wåhlin, malin.wahlin@sls.se, 08-440 88 66, Läkaresällskapets kansli.

Svenska Läkaresällskapet är läkarkårens vetenskapliga organisation och arbetar för en klokare vård för dagens och morgondagens patienter. Vi är en politiskt och fackligt obunden ideell förening med cirka 16 000 medlemmar. Vi arrangerar konferenser, seminarier och debatter. Medicinska riksstämman har vi arrangerat varje år sedan 1943. Mer information hittar du på www.sls.se.