Inbjudan till debatt: Fallet Macchiarini - Hur kunde det hända? Vad kan vi lära?

Pressmeddelande   •   Okt 07, 2016 12:51 CEST

Tisdagen den 11 oktober 2016 kl. 18-19.30, Svenska Läkaresällskapets hus, Klara Östra Kyrkogata 10 i Stockholm

Felrekrytering, forskningsfusk och fallerande implantat som aldrig borde opererats in i patienter – det är allvarliga anklagelser som riktats mot Paolo Macchiarini och KI:s agerande kopplat till hans verksamhet. Efter SVT:s dokumentärserie Experimenten resulterade kritiken i en förtroendekris för universitetet, rektors avgång och nya utredningar (www.ki.se). Hur kunde det hända och vad kan vi lära?

Moderator:Karl Franklin, vetenskaplig sekreterare, Svenska Läkaresällskapet

Därför slog vi larm om Macchiarini
Oscar Simonsson, ST-läkare Thoraxkirurgi Akademiska sjukhuset, Uppsala

Utredningen om Macchirinis transplantationer vid Karolinska Universitetssjukhuset
Kjell Asplund, ordf, Statens medicinsk-etiska råd

Sjukhusets åtgärder
Nina Nelson Follin, chefläkare, Karolinska Universitetssjukhuset

Efterföljande diskussion

Välkommen till en angelägen och viktig debatt tisdagen den 11 oktober kl. 18.00 i Svenska Läkaresällskapets hus. Alla välkomna, begränsat antal platser. Debatten sänds även live på Youtube

Mer information

Svenska Läkaresällskapet är läkarkårens oberoende vetenskapliga och professionella organisation och arbetar för en förbättrad hälsa och sjukvård i samhället. Vi är en politiskt och fackligt obunden ideell förening med cirka 11 000 medlemmar. Vi arrangerar konferenser, seminarier och debatter och stödjer medicinsk forskning. Mer information hittar du på www.sls.se

Kommentarer (1)

Det hände pga. av en avgörande sak, någon började tro på detta och det spred sig till att bli en "sanning" - halleluja det fungerar.

Detta fall jämfört med en hel verksamhet inom sjukvården - psykologin och psykistrin har snarlika beröringspunkter, med skillnad att den senare verksamheten fått välsignelse att kontrproduktivt skada och döda flertalet av de människor man behandlar i över 100 år.

Båda verksamheterna är mkt komplexa och låter sig inte lösas av människans enfaldiga tänkande eller samtal. Här råder samma naturlag som inom all komplex vetenskap och det är följande.

Om människan ska lösa ett komplect problem måste en visuell överblick utarbetas i detalj som säkerställer processen. Kanske inte möjligt inom Macchiarinifallet men redan utarbetad för psykologin / psykiatrin.

WHO varnar att 2020 är psykisk ohälsa - depression planetens största problem! Orsaken är i grunden densamma, finns ingen fungeranfe metod idag. Läs mer om det som visat unikt goda resultat i snart 10 år här: www.tedestrand.se
    För ca 100 videos - sök på Youtube "Tedestrand"

- Anders Tedestrand - 2016-10-08 07:16 CEST