Jan-Inge Henter har räddat livet på hundratals barn med svåra immunbristsjukdomar

Jubileumspriset – 150 000 kronor delas ut av Svenska Läkaresällskapet sedan 1858 och belönar värdefulla, skrifter inom medicin. I år går priset till Professor Jan-Inge Henter, enhetschef, Barncancerforskningsenheten, Institutionen för Kvinnors och Barns hälsa, Karolinska Institutet.

Jan-Inge Henters forskning har bidragit till en fördjupad förståelse av immunsystemets reglering hos människan.  Kombinationen av klinisk och preklinisk patientnära forskning har varit av stor vikt för sjukvårdens utveckling och har räddat livet på hundratals barn med svåra immunbristsjukdomar.

Henter belönas även för sin omfattande forskning som resulterat i flera publikationer i högt rankade tidskrifter. Han har tack vare sin translationella forskning kring familjär hemafagocytisk-kombinerad immundefekt funnit såväl patofysiologiska och biokemiska förklaringar till de studerade immunbrist-sjukdomarna som kliniska kriterier och terapeutiska principer.

Priserna delas ut vid Läkaresällskapets Årshögtid den 1 november kl 18.
Kontakta Malin Wåhlin, malin.wahlin@sls.se, 08-440 88 66, för mer information.

God medicinsk forskning ska löna sig. Svenska Läkaresällskapet belönar varje år medicinsk forskning. Förslag till mottagare av nästa års priser lämnas till SLS senast den 1 mars. Mer information finns på www.sls.se.

Svenska Läkaresällskapet är läkarkårens vetenskapliga organisation och arbetar för en klokare vård för dagens och morgondagens patienter. Vi är en politiskt och fackligt obunden ideell förening med cirka 16 500 medlemmar. Vi arrangerar konferenser, seminarier och debatter. Medicinska riksstämman har vi arrangerat varje år sedan 1943. Mer information hittar du på www.sls.se.