Lisa Rydén belönas för långsiktiga och värdefulla studier om bröstcancer och kvalitetsförbättring av bröstcancerkirurgin

Pressmeddelande   •   Aug 22, 2019 11:01 CEST

Professor Lisa Rydén

Svenska Läkaresällskapet belönar professor Lisa Rydén vid Lunds universitet med Reuterskiölds pris 2019 och 40 000 kronor.

Motivering: ”Lisa Rydén, får priset för hennes långsiktiga och värdefulla studier för att ta fram prognostiska och prediktiva markörer vid bröstcancer, samt för hennes insatser för kvalitetsförbättring av bröstcancerkirurgin i Sverige.”

Prisutdelningen kommer att äga rum vid Svenska Läkaresällskapets Årshögtid den 12 november 2019. Pristagaren belönas med 40 000 kronor.

Priskommitté
Malin Sund, Claes Juhlin och Jörgen Larsson

Om Reuterskiölds pris
Ernst Reuterskiölds fond, stiftad av apotekaren Ernst Reuterskiöld och maka Jenny Reuterskiöld, genom testamente 1904, överlämnad till Svenska Läkaresällskapet 1930, belönar ”värdefulla, av svenska medborgare författade arbeten i kirurgi”.

Svenska Läkaresällskapet är läkarkårens oberoende, vetenskapliga professionsorganisation och arbetar för en förbättrad hälsa och sjukvård i samhället. Vi är en politiskt och fackligt obunden ideell förening med cirka 10 500 medlemmar. Vi arrangerar konferenser, seminarier och debatter och stödjer medicinsk forskning. Mer information hittar du på www.sls.se

Kommentarer (0)

Kommentera