Konsumenterna vill ha mer griskött att välja på i köttdisken

Konsumenterna vill ha mer griskött att välja på i köttdisken

6 av 10 konsumenter önskar sig ett mer varierat utbud av griskött enligt en undersökning som gjorts på uppdrag av branschorganisationen Svenskt Kött.

Det är bra att konsumenterna vill ha mer att välja på samtidigt som branschen är inne i ett starkt utvecklingsskede för att möta konsumenternas förväntningar, säger Maria Forshufvud, vd Svenskt Kött.

5 av 10 vill testa nya typer av griskött och 6 av 10 vill lära sig tillaga delar av grisen de inte provat. Majoriteten tycker att griskött är enkelt att tillaga.

- Nyfikenheten är stor likaså viljan att lära sig laga nya saker. Griskött är fortsatt populärt, det ska vi ta vara på, säger Maria Forshufvud.

God smak är det som konsumenterna främst förknippar med god kvalitet på kött.

- Trenden med olika koncept för svenskt griskött och satsningar som Guldgris och Rapsgris stämmer
bra med vad konsumenterna vill ha. Allt handlar om goda smaker och upplevelser av köttet, säger Maria Forshufvud.

Köttrenden håller i sig på. De allra flesta, 85 procent, bedömer att de kommer att äta lika mycket griskött som de gör idag i framtiden. Bara 10 procent kommer att dra ner på sin konsumtion av griskött.

Köttets ursprung är fortsatt en viktig faktor vid valet av griskött, 8 av 10 vill veta varifrån köttet kommer.

- Det finns en tilltro till de svenska bönderna. Sverige har ett starkt djurskydd och bra djuruppfödning säger Maria Forshufvud, vd Svenskt Kött. Den frivilliga ursprungsmärkningen Svenskt kött är helt klart efterfrågad av konsumenterna och har en viktig funktion att fylla. Vi märker också att allt fler företag frågar efter märket och använder det aktivt på förpackningarna.

Källa: Undersökningen genomfördes av United Minds och 1084 personer mellan 18-80 år intervjuades i början av april 2013.

Taggar

Organisationen Svenskt KöttSvenskt Kött berättar om varför du ska välja svenskt gris-, nöt- och lammkött när du handlar mat och äter ute.På svensktkött.se hittar du massor av nyheter, kunskap och inspiration om köttdetaljer, styckning, tillagning och recept. Du kan också beställa och ladda ner material för att bli bättre på kött.Läs mer på svensktkött.se. Följ oss i sociala medier och använd gärna hashtagen #SvensktKött.Svenskt Kött, 105 33 Stockholm. 010-18 42 600. info@svensktkott.se