Volvo intensifierar fokus på bränsleeffektivitet

Volvo Construction Equipment använder ett synsätt med fyra grenar; motorer, system, förare och hybrider, för att öka sina bränsleeffektivitetslösningar inom hela produktutbudet.

Volvo Construction Equipment profilerar sitt engagemang för att förbättra bränsleeffektiviteten på Bauma 2010 med ett antal bränslebesparingslösningar som omfattar motorer, system, förarbeteende och hybridteknik. Företaget ökar sina investeringar i ny teknik för att bli marknadsledande inom effektivitet och miljöskydd genom att fokusera på dessa fyra huvudelement:

• Motorer: Nya dieselmotorer utrustas med Volvo Advanced Combustion Technology (V-ACT) för att optimera förbränningens effektivitet och minska utsläppen. V-ACT består av ett avancerat bränsleinsprutningssystem, ett nytt och mer effektivt lufthanteringssystem och förbättrad motorstyrning. En växlingsbar avgasåterföringsfunktion (I-EGR) och Tier 4/steg 3B-emissionsteknik minskar partikelutsläppen.

• System: Volvo lanserar en revolutionerande bränslebesparingsfunktion som kallas OptiShift, och som införs på hjullastarna L150F-L220F. OptiShift-utrustningen består av nya momentomvandlare med slirningslås och frihjulsstator och Volvos patenterade RBB-teknik (Reverse by Braking), vilket minskar bränsleförbrukningen med upp till 15 procent.

• Förarbeteende: Volvos Eco Operator*-program fokuserar på att utbilda förarna till att utveckla en miljövänlig körstil, genom att accelerera och bromsa mindre och använda motorns mest ekonomiska varvtalsområde. Det minskar inte bara utsläppen utan minskar också bränsleförbrukningen med mellan 5-25 procent utan att påverka produktiviteten.

• Hybrider: Volvo går framåt med sin hybridteknik, som kommer att spara mer bränsle.

"Vi uppfyller vårt löfte att öka bränsleeffektiviteten genom hela produktsortimentet" säger Arvid Rinaldo, Volvo Construction Equipments globala marknadskommunikationschef.

*Detta program finns inte tillgängligt i hela världen.

Mer information om Bauma 2010 finner du på Swecons webbplats

Swecon Anläggningsmaskiner AB är återförsäljare av Volvo anläggningsmaskiner i Sverige. Sweconkoncernen finns även representerad i de baltiska länderna samt delar av Tyskland.

Swecon Anläggningsmaskiner AB omsätter cirka 1,7 miljarder kr (2009).