Mats Beckman ny ledamot av SwedSecs disciplinnämnd

SwedSecs styrelse har utsett Mats Beckman till ny ledamot av disciplinnämnden från och med den 1 maj 2018.

SwedSec Licensiering arbetar för höga kunskaper, regelefterlevnad och god etik hos anställda på finansmarknaden. Detta görs genom licensiering baserad på kunskapskrav och tester och genom ett disciplinärt förfarande vid licenshavares regelöverträdelser. SwedSecs disciplinnämnd består av några av landets främsta jurister och andra med lång och välrenommerad erfarenhet av finansmarknaden.

– Jag är mycket nöjd att Mats Beckman har utsetts till ledamot av nämnden. Mats har en gedigen erfarenhet från finansbranschen och är dessutom en kvalificerad jurist, säger Ann-Christine Lindeblad, justitieråd och ordförande i disciplinnämnden sedan 2017.

Mats Beckman är i grunden hovrättsassessor och har en lång bakgrund inom bank- och finans. Han har bland annat varit global chef för compliance på SEB Merchant Banking, chefsjurist på Stockholmsbörsen och kansliråd på Finansdepartementet.

– En stor del av mitt yrkesliv har jag ägnat åt finansbranschen och tycker det känns roligt att få bidra till att stärka förtroendet för branschen genom disciplinnämndens viktiga arbete, säger Mats Beckman.

Övriga ledamöter

Disciplinnämndens övriga ledamöter är: Ann-Christine Lindeblad, justitieråd, ordf., Marianne Lundius, f.d. justitieråd, vice ordf., Petter Asp, justitieråd, vice ordf., Ragnar Boman, civilekonom, Jack Junel, direktör, Carl-Johan Högbom, f.d. börschef, Jan Persson, f.d. chefsjurist, och Kajsa Lindståhl, f.d. vd i fondbolag.

Katarina Lidén, vd SwedSec Licensiering AB

SwedSec Licensiering AB arbetar för höga kunskaper, regelefterlevnad och god etik hos anställda på finansmarknaden. SwedSecs vision är att förtroendet för finansmarknaden ska vara högt. 188 företag är anslutna till SwedSec och ca 23 400 av deras anställda är SwedSec-licensierade. SwedSec bildades 2001 av Svenska Fondhandlareföreningen, vilket är branschorganet för företag som står under Finansinspektionens tillsyn och är aktiva på värdepappersmarknaden. För mer information besök: www.swedsec.se samt www.fondhandlarna.se.