Dags att släppa loss kreativiteten i köket och trolla med rester. Missa inte årets mattävling Resterkocken.

Kan du trolla i köket?

Var med och minska matsvinnet. För tredje året i rad söker vi kreativa och påhittiga Resterkockar. Det dags för årets Rester­kocken – en tävling som syftar till att minska matsvinnet genom att släppa loss fantasin kring hur rester och varor med kort hållbar­het kan användas. Tävlingen kör igång tisdagen den 1 oktober.

-Det är viktigt att inse att slänga mat är som att slänga pengar rakt i soppåsen och ofta slängs maten helt i onödan. En barnfamilj kan spara minst 3 000–6 000 kronor per år på att minska sitt matsvinn. Förutom att det är dumt att slänga pengar är svinnet inte bra för miljön. Vi vill få barn och unga att våga smaka och lukta på maten innan den slängs. Förhoppningsvis lockar tävlingen fram kreativiteten och fantasin när det gäller att ta vara på matresterna, säger Ann Thorén, projektledare Sysav.

Så här går tävlingen till: Laga något riktigt smaskigt av resterna i kylen, rädda mjölken med kort utgångsdatum eller leta fram förra årets grötris i skafferiet och gör ett supersmarrigt mellanmål. Fota, filma eller skriv ner receptet och voilà – du är en resterkock!

Vem kan tävla?
Barn och unga i årskurs 4–9 kan tävla enskilt eller i grupp med sitt bästa restrecept och de 25 bästa bidragen tävlar om fina priser.

Pengar till klasskassan och matinspiration till vinnarna
Första pris i år är 3 000 kr till klass­kassan och inspiration med matkreatören Malin Broman. Övriga vinner presentkort till klassen från Matsmart.se (värde 900 kr/stycket).
Tävlingen pågår mellan 1 oktober-1 december 2019.

Nytt för i år – vinn med hjälp av hjärtröster
Ett presentkort från Matsmart (värde 900 kr) tilldelas det tävlingsbidrag som fått flest hjärtröster! Dela länken till ert bidrag med föräldrar, vänner och andra elever på skolan för att få så många röster som möjligt!

Visste du detta om matsvinn:

• De livsmedel som hushållen slänger mest av är frukt och grönsaker följt av kött, fisk, skaldjur och ägg samt bröd och bakverk.
  • Varje år slänger svenska hushåll drygt 900 000 ton matavfall. Nästan hälften av det som slängs är mat som hade kunnat ätas.

Om Resterkocken:

Kampanjen har som mål att minska matsvinnet i hushållen. Resterkocken är ett initiativ av Sysav, NSR, LSR och Nårab med ägarkommuner samt Kungsbacka, Svenljunga och Kristianstad kommun. www.resterkocken.se