Lina Falk, biomedicinsk analytiker på mottagningen för klinisk fysiologi på Norrtälje sjukhus, har just undersökt Rod Stephenson.

65-åriga män erbjuds undersökning av kroppspulsådern på Norrtälje sjukhus

Norrtälje sjukhus erbjuder nu bukaortascreening, vilket underlättar för Norrtäljebor som tidigare fått åka till mottagningar i Stockholm för att göra undersökningen.

För att minska dödligheten i brustet pulsåderbråck erbjuder Region Stockholm 65-åriga män en ultraljudsundersökning av stora kroppspulsådern (aorta).

Tidigare fick Norrtäljeborna åka till Stockholm för att göra undersökningen, men sedan årsskiftet kallas kommunens 65-åriga män istället till mottagningen för klinisk fysiologi på Norrtälje sjukhus.

– Vi gör undersökningen två dagar i veckan, på tisdagsförmiddagar och torsdagseftermiddagar. 20 personer är kallade till varje tillfälle, och ungefär 75-80 procent av dem kommer. Om tiden i kallelsen inte passar går det bra att boka om till ett annat tillfälle, säger Lina Falk, biomedicinsk analytiker, innan hon tar emot dagens tredje patient – Rod Stephenson från Rånäs.

Snabb undersökning

Undersökningen går fort – på bara någon minut har Lina Falk scannat av buken med ultraljudsapparaten, för att mäta bredden på kroppspulsådern i jakt på eventuella pulsåderbråck. Resultatet kommer på posten, men patienten får också muntlig information direkt på plats.

– Allt ser normalt ut, blir det lugnande beskedet till Rod Stephenson, som känner sig fullt frisk och därför inte förväntat sig något annat, även om pulsåderbråck sällan ger några symtom.

Om undersökningen skulle visa att kroppspulsådern är förstorad, får patienten direkt hjälp att boka en tid hos en kärlkirurg, som tar ställning till om operation behövs eller om det räcker med regelbundna kontroller.

Med anledning av att pulsåderbråck är mellan fem och sex gånger vanligare hos män än hos kvinnor erbjuds endast män undersökning.

Norrtäljemodellen är uppmärksammad såväl här hemma som internationellt, och lyfts fram av socialdepartementet som en förebild att ta efter för övriga kommuner, landsting och regioner.

Tiohundra AB ägs av kommunalförbundet Sjukvård och omsorg i Norrtälje, ett samarbete mellan Region Stockholm och Norrtälje kommun. Med ca 2 300 fast anställda är vi kommunens största arbetsgivare.