Bättre matlust med satsning på hela måltiden

Bättre matlust med satsning på hela måltiden

Förra hösten startade TioHundra förbättringsarbetet ”från kök till bord”. Ett år senare är resultatet tydligt: de som bor på våra äldreboenden tycker att maten smakar bättre och att måltiden är en trevlig stund på dagen.

Bakgrunden till förbättringsarbetet är att TioHundra ville höja kvaliteten på kosten och skapa bättre måltidssituationer för kunder på vård- och omsorgsboenden samt vid sjukhusets vårdavdelningar.

En arbetsgrupp tillsattes med uppdraget att ta ett helhetsgrepp på måltidssituationen. Satsningen fick namnet ”från kök till bord”.

– Vi har vänt på alla stenar kan man säga. Vi har tittat på hela processen från beställning till meny, tillagning och dukning. Vi har till och med bytt namn från kostenheten till måltidsenheten för att betona ett nytt fokus, säger Niclas Gerdsling, chef för måltidsenheten.

Smakar bättre

Resultatet efter ett drygt års arbete är att de boende nu tycker att maten både smakar bättre och att måltidssituationen som helhet är trevligare.

Norrtälje ligger bättre till än genomsnittet i Sverige. I Socialstyrelsens senaste mätning tycker 81 procent av de äldre i Norrtälje att maten smakar bra. Genomsnittet i Sverige är 76 procent.

På frågan om de tycker att måltiderna på sitt äldreboende är en trevlig stund på dagen svarar 78 procent ja, vilket kan jämföras med riksgenomsnittet på 69 procent.

Bra och dåliga exempel

Vid en workshop på Enebergs vård- och omsorgsboende presenterade arbetsgruppen bakom satsningen ”från kök till bord” slutsatser och resultat av sitt arbete. Vid en station visar Anneli Johansson, enhetschef på Bergshyddan i Rimbo, bra och dåliga exempel på dukning för äldre personer.

– Man ska undvik brokiga mönster på porslin och dukar eftersom de äldre kan ha svårt att urskilja maten. Dementa personer kan till exempel tro att mönster på tallriken är skräp. Färgade glas syns bättre än genomskinliga, säger Anneli Johansson.

Vid en annan station bjuder Sanna Hall, enhetschef på Ängsgården i Norrtälje, på nyttiga ”sängfösare” och mellanmål.

– Många äldre får sämre aptit och behöver äta ofta och lite mindre. På Ängsgården serverar vi nu varje kväll olika varianter av smoothies och hemgjorda näringsdrycker. Detta ger bättre sömn och nattens fasta blir inte så lång, säger Sanna Hall.

Mer hemlagat

Kocken Pekka Nikkinen och enhetsledaren Lars Svensson bjuder på tre olika efterrätter: citronfromage, chokladmousse och en äppeldessert. Satsningen på fler desserter i portionsförpackningar är ett annat resultat av arbetet, liksom att köken nu lagar mer mat från grunden.

– Från kök till bord är en satsning på helheten. Det är viktigt att maten smakar bra, men hela atmosfären och miljön runt måltiden spelar roll, säger Niclas Gerdsling.

Det här är TioHundra

Vi har en årlig omsättning på 1,5 miljarder och ca 2 500 fast anställda, vilket gör oss till kommunens största arbetsgivare. Våra ägare är Stockholms läns landsting och Norrtälje kommun.