​Norrtälje sjukhus bäst i klassen på tillgänglighet

​Norrtälje sjukhus bäst i klassen på tillgänglighet

Norrtälje sjukhus hamnar på prispallen när Dagens Medicin rankar Sveriges bästa sjukhus. Inom området tillgänglighet är Norrtälje bäst av alla landets mindre sjukhus.

Varje år utser tidningen Dagens Medicin Sveriges bästa sjukhus i tre kategorier. Topplistorna sammanställs utifrån de kvalitetsdata och enkäter som rapporteras in till olika register och myndigheter. Bäst i klassen mindre sjukhus blev i år Oskarshamns sjukhus, följt av Capio S:t Görans sjukhus, med Norrtälje sjukhus på tredje plats av de 19 som ingår i kategorin.

Hög tillgänglighet trots utökat uppdrag

– Det är verkligen glädjande att vi är kvar i topp på listan. Särskilt imponerad är jag över att vi lyckas vara klassledande inom området tillgänglighet. Detta trots att vi under hösten 2018 fick ett utökat uppdrag i och med ambulansomstyrningen från Österåker och Vallentuna, som inneburit hög belastning på bland annat akutmottagningen, säger Efva Lagerstedt, vice VD och sjukhuschef.

Norrtälje sjukhus delplaceringar:

Medicin: 9
Patientenkät: 10
Tillgänglighet: 1
Trycksår: 11
Överbeläggningar: 5
Hygien: 7
Ekonomi: 5

”Ska erbjuda bästa möjliga sjukvård

– Jag vill passa på att rikta ett varmt tack till våra fantastiska medarbetare och chefer på Norrtälje sjukhus. Utan deras insatser skulle det här fina resultatet inte vara möjligt att uppnå. Våra medarbetare och Norrtäljeborna kan vara stolta över sitt fina sjukhus, säger Efva Lagerstedt, som också poängterar att det förstås alltid går att utveckla verksamheten för att bli ännu bättre.

– Vi kommer att titta närmare på de data som ligger till grund för de olika delplaceringarna, för att kunna förbättra oss ytterligare. Vi ska erbjuda våra patienter bästa möjliga sjukvård, med hög kvalitet och säkerhet inom alla områden.

Norrtäljemodellen är uppmärksammad såväl här hemma som internationellt, och lyfts fram av socialdepartementet som en förebild att ta efter för övriga kommuner, landsting och regioner.

Tiohundra AB ägs av kommunalförbundet Sjukvård och omsorg i Norrtälje, ett samarbete mellan Region Stockholm och Norrtälje kommun. Med ca 2 300 fast anställda är vi kommunens största arbetsgivare.