​Norrtälje sjukhus klarade ökat tryck

​Norrtälje sjukhus klarade ökat tryck

Akutmottagningen på Norrtälje sjukhus tog emot nära 500 fler besök under våren och sommaren, jämfört med föregående år. Också flera andra mottagningar på sjukhuset redovisar stigande besökssiffror.

Att sjukvården i Norrtälje går för högtryck under sommarmånaderna är ingen ovanlighet, då kommunens befolkning ökar kraftigt. Under maj, juni, juli och augusti tog akuten på Norrtälje sjukhus emot 10 745 besök, en ökning med 499 besök jämfört med samma period 2016. 83 procent av patienterna hade en vistelsetid på under fyra timmar på akuten.

– Vi har också haft en hög beläggning på sjukhusets vårdavdelningar under sommaren. I juli var de öppna vårdplatserna till exempel belagda till 97 procent. Dessutom har flera av våra öppenvårdsmottagningar haft ett ökat besöksantal. Vi har också genomfört fler dagkirurgiska operationer än föregående år. Hela sjukhuset har gått för högtryck i sommar, säger Efva Lagerstedt, sjukhuschef och vice VD för Tiohundra AB.

Också intensivvårdsavdelningen, IVA, har periodvis haft ett högt tryck.

– När IVA tillfälligt haft det lite lugnare har de istället avlastat övriga sjukhuset genom att ta hand om patienter som egentligen skulle ligga på någon av vårdavdelningarna. Ett bra exempel på hur vi hittat alternativa lösningar för att klara den tuffa sommarperioden, säger Efva Lagerstedt.

Kortare väntan på röntgen

Också röntgenkliniken redovisar ökade volymer. En uppgradering av magnetkameran som pågår just nu väntas i höst kunna korta väntetiderna ytterligare och möjliggöra än fler besök.

I och med förändringarna i Stockholms läns sjukvård och öppnandet av den nya intensivakuten vid Karolinska universitetssjukhuset i Solna kommer fler patienter att hänvisas till länets övriga akutsjukhus. Detta kommer troligen också att märkas i Norrtälje, konstaterar Efva Lagerstedt.

– Vi räknar med en fortsatt ökning av antalet besök på sjukhuset, både vad gäller mottagningsbesök och patienter på våra vårdavdelningar. Den här sommaren har vi verkligen fått ett kvitto på att vi står väl rustade för detta och är beredda att axla rollen som en viktig kugge i framtidens hälso- och sjukvård i Stockholms län.

Förlossning på akuten

Då och då får länets nordligaste akutsjukhus också lösa uppgifter som egentligen ligger utanför uppdraget. Nyligen tog akutmottagningen till exempel hand om en förlossning, något som inträffar då och då. Flexibilitet är med andra ord en viktig egenskap hos sjukhusets anställda.

– Avgörande för att verksamheten fungerar så bra också i ett pressat läge är som alltid de storartade insatser alla medarbetare och chefer gör på sjukhuset och i Tiohundras övriga verksamheter, säger Efva Lagerstedt.

Det här är Tiohundra

Hos oss finns helheten, allt från akutsjukhus till hemtjänst, äldreboenden, psykiatri, insatser för personer med funktionsnedsättning och vård för hela familjen. Vi ansvarar för att samordna insatserna och kan ta ett helhetsgrepp för att skapa en komplett vård- och omsorgskedja.

Tiohundra har en årlig omsättning på 1,5 miljarder och ca 2 300 fast anställda, vilket gör oss till kommunens största arbetsgivare. Vi ägs av kommunalförbundet Sjukvård och omsorg i Norrtälje, ett samarbete mellan Stockholms läns landsting och Norrtälje kommun.