Svensk vård skrämmer allt fler

Sju av tio svenskar oroar sig för att kvaliteten på den svenska sjukvården kommer att försämras i framtiden. Det är en klar ökning bara från tidigare i år, enligt en undersökning från Trygg-Hansa. Oron förväntas dessutom stiga ytterligare.

Under september genomförde Trygg-Hansa en undersökning som visar att sju av tio svenskar oroar sig för försämrad vårdkvalitet i framtiden. En liknande undersökning som presenterades i juni visade att 65 procent då var oroade.

- Jag har följt utvecklingen i många år och sannolikt stiger oron nu ytterligare på grund av den pågående mediedebatten kring problemen inom äldrevården. Debattstyrkan avtar och tilltar över tiden, men den långsiktiga trenden är en ökad oro, säger Kent Andersson, nordisk chef för sjukvårdsförsäkringar på Trygg-Hansa.

De som oroar sig mest är åldersgruppen 50-64 år, där så många som åtta av tio uppger att de är oroade för en försämrad framtida vård. Tre av tio är dessutom mycket oroliga.

- Folk oroar sig för att inte få den vård de behöver i framtiden. Ju äldre man blir, desto mer har man sett av sjukvårdens baksida och att oron ökar med åldern är därför naturligt. Samtidigt har sjukvården egentligen bara försämrats i relation till vad människor förväntar sig, menar Kent Andersson.

Nästan varannan svensk uppger att de oroar sig för att behöva ta ett större eget ekonomiskt ansvar för sjukvård i framtiden. I dag har uppskattningsvis över en halv miljon svenskar privat sjukvårdsförsäkring och utvecklingen de senaste tio åren har varit en ökning med 15-20 procent per år.

Om undersökningen
1 013 personer har svarat på en enkätundersökning som Trygg-Hansa genomfört tillsammans med undersökningsföretaget YouGov under september 2011.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Elisabeth Hansson, PR-ansvarig Företagsförsäkring på Trygg-Hansa. Telefon: 070 168 32 06. Mejl: elisabeth.hansson@trygghansa.se

Trygg-Hansa är ett av Sveriges största försäkringsbolag med en årspremievolym på över tio miljarder SEK och cirka 2 000 medarbetare på 30 orter i Sverige. Trygg-Hansa erbjuder både privatförsäkringar och företagsförsäkringar med flera typer av lösningar på bilförsäkring, andra fordonsförsäkringar, hemförsäkring, gravidförsäkring samt sjuk- och olycksfallsförsäkring. Våra personförsäkringar inkluderar även barnförsäkring där vi är marknadsledande. Trygga Firman är vår skräddarsydda försäkringslösning för småföretagare.

Trygg-Hansa är sedan 1999 ett helägt dotterbolag till danska Codan och ingår i den internationella försäkringskoncernen RSA. RSA-koncernen har 20 miljoner kunder och omkring 24 000 medarbetare och räknas som ett av de sex ledande försäkringsbolagen i världen. Läs mer om Trygg-Hansa på www.trygghansa.se