DZT rapporterar: Stor succé för GTM i Magdeburg

Den gotiska domkyrkan, St. Mauritius und Katharina, i Magdeburg. FOTO: Rainer Kiedrowski/DZT e.V.

Den 42:a Germany Travel Mart™ i ordningen togs mycket väl emot av såväl inhemska som utländska deltagare, och var enligt Deutsche Zentrale für Tourismus (DZT) en stor framgång. Vid slutet av den två dagar långa workshopen utfördes en on site-undersökning bland de tyska deltagarna. Undersökningen visar att knappt tio procent av dem deltog i GTM för första gången och att mer än 90 procent av deltagarna var där för minst andra gången. Hela 89 procent av deltagarna var nöjda eller mycket nöjda med mässan och 87 procent avser att delta i GTM igen nästa år.

Magdeburg stod värd för GTM för första gången och lockade cirka 500 experter och beslutsfattare från den internationella resebranschen, samt internationella journalister från de viktigaste källmarknaderna att delta i Tysklands mest betydelsefulla forum för B2B. Under mässdagarna fick de veta mer om de senaste resetrenderna, nyutveckling och aktuella turistprodukter i Tyskland. Under den två dagar långa workshopen på Messe Magdeburg möttes över 300 utställare från hotell- och transportbranschen samt lokala och regionala turistorganisationer som presenterade sina mångfaldiga och högkvalitativa erbjudanden inför en internationell branschpublik. Utställarna var mycket positiva till det välorganiserade eventet och lovordade både DZT och värdstaden Magdeburg. Förutom den lyckade workshopen och den utmärkta organisationen nämndes även servicen och användandet av kollektivtrafik i mycket positiva ordalag.

Årets värd för GTM var Magdeburg Marketing Kongress und Tourismus GmbH (MMKT). Petra Hedorfer, styrelseordförande för DZT, tackade arrangörerna för deras strålande insats:

– Magdeburg har verkligen placerat sig på kartan som huvudstad i Sachsen-Anhalt och som ett spännande resmål inom destination Tyskland. Med sin professionella organisation bidrog de i hög grad till att GTM 2016 blev en succé.

Modern och tidsenlig organisation: sociala medier och green event

För att nå ut med evenemanget till en så bred publik som möjligt använde sig DZT även i år av sociala medier som Twitter (hashtagg #gtm16).

Sedan 2012 har DZT organiserat GTM som ett så kallat green event, och även årets evenemang gick i hållbarhetens tecken. Hit hör till exempel att resan för de internationella deltagarna CO2-kompenserats, att catering skett från lokala producenter, att man avstått från att använda engångsglas, -tallrikar och -bestick samt att kollektivtrafiken varit en viktig del i organisationen.

GTM 2017 kommer att äga rum i bayerska Nürnberg.

Läs mer om reselandet Tyskland på www.germany.travel.

• resor
  • resenäring