Temadag om barriärfritt resande i CityCube Berlin

CityCube i Berlin. FOTO: Messe Berlin GmbH

För första gången arrangeras ”temadagen om barriärfritt resande” i CityCube Berlin (Level 1, sal A5). Den nya orten är väl utskyltad, lätt att nå och barriärfri. Arrangemanget vänder sig till branschfolk, experter och journalister inom turism och det går bra att delta i kongressen även utan ITB-passerkort och föregående anmälan.

Den 11 mars 2016 arrangerar Deutsche Zentrale für Tourismus (DZT) i samarbete med Tourismus für Alle Deutschland e.V. (NatKo) den femte temadagen för barriärfritt resande under den internationella turistmässan ITB. Årets kärnteman är ”barriärfria impulser inom kultur- och stadsturismen” samt ”praktiska impulser längs den turistiska servicekedjan”.

Iris Gleicke, tyska regeringens turistombud och parlamentarisk statssekreterare på departementet för ekonomi och energi, pekar på behovet av en bred offentlig diskurs:

– Antalet resande som är beroende av barriärfrihet fortsätter att växa. Med den enhetliga certifiering och märkning som är en del av vårt projekt ”Reisen für Alle” vill vi göra det lättare för dessa turister att navigera och hitta rätt i reseutbudet. Detta är en viktig fråga som vi kommer att lyfta under temadagen för barriärfrihet.

Petra Hedorfer, styrelseordförande i Deutsche Zentrale für Tourismus (DZT) berättar:

– Under tidigare år har cirka 200 representanter från politiken och den internationella reseindustrin samt experter och journalister följt vår inbjudan till denna prestigefyllda konferens. Att utbyta erfarenheter ger ett betydande bidrag till utvecklingen av ett omfattande barriärfritt utbud längs hela servicekedjan. Detta kan enligt marknadsundersökningsinstitutet GfK i sin tur generera ytterligare cirka 280 000 äldre och/eller handikappade resande till Tyskland fram till år 2020.

På programmet står renommerade talare som i paneldiskussioner och föreläsningar tar upp kärnfrågornas bakgrund och exempel tagna ur verkligheten. Detaljerad information om barriärfria erbjudanden i Tyskland samt det aktuella programmet till temadagen för barriärfritt resande finns tillgängliga på www.germany.travel/barrierefrei.

Efter beslut i den tyska förbundsdagen kommer Deutsche Zentrale für Tourismus (DZT) att för tredje året i rad arrangera detta välrenommerade branschevenemang. Projektpartners är företaget AG Barrierefreie Reiseziele in Deutschland, de tyska förbundsländernas arbetsgrupp Tourismus für Alle samt Messe Berlin.

Läs mer om reselandet Tyskland på www.germany.travel.

• deutsche zentrale für tourismus
  • dzt
  • barriärfritt resande