Årets vinnare av Umeå Novellpris avgjort.

Varmt välkomna till utdelningen av Umeå Novellpris 2009 i Ljusgården på Umeå stadsbibliotek, fredagen den 17 april klockan 12.00. Prisutdelare är författaren Per Olov Enquist, medlem av Umeå Novelljury.

Umeå Novellpris instiftades för två år sedan med syfte att lyfta novellen som litterär form och som en del av Umeås satsning att bli Europas Kulturhuvudstad 2014. Prissumman är 100 000 kr. Årets omgång, den andra i ordningen, lockade 1044 skribenter.

Juryn har i år beslutat att dela ut ett första pris på 60 000 kr. Fyra övriga pristagare får 10 000 kr var. Ett hedersomnämnande tillkommer. Juryn har i år bestått av Per Olov Enquist, författare, Gunnar Balgård, författare, Peter Kihlgård, författare, Svante Weyler, förläggare, Kerstin Wixe, kulturredaktör vid Sveriges Radio i Luleå samt Elin Claeson, kulturredaktör vid Sveriges Radio i Stockholm.

Vid prisceremonin kommer ordförande i styrgruppen för Umeå 2014, Marie-Louise Rönnmark, att hälsa välkommen.

Per Olov Enquist redogör för juryns motivering till den vinnande novellen.

Presentation av pristagarna. Tid för enskilda intervjuer och fotografering.

Litterärt cafe

Senare samma eftermiddag inbjuds till ett litterärt kafé med samtal med pristagarna och författaren Mirja Unge. Moderator är litteraturvetaren Dan-Ove Willman.

Stadsbiblioteket i Umeå fredag 17 april klockan 15-17.

Varmt välkomna!

Marie Louise Rönnmark
Ordförande styrgruppen Umeå 2014, kommunalråd

För mer information kontakta:

Marianne Hård af Segerstad
Koordinator Umeå 2014