Äldrenämnden redovisar ett positivt minusresultat

Det ekonomiska resultatet för perioden januari till och med april är -1,2 miljoner kronor, en förbättring jämfört med samma period föregående år då resultatet var -5 miljoner kronor.

- Det är ett väldigt bra ekonomiskt resultat, att vi går in i sommaren med ett näst intill nollresultat känns väldigt bra. Vi vet av erfarenhet att sommaren är kostsam, säger Janet Ågren (S), ordförande äldrenämnden.

Under årets första fyra månader har fokus inom äldreomsorgen varit förbättringsarbeten gällande kontinuiteten inom hemtjänsten, införande av tillsyn via trygghetskamera, samtliga vård- och omsorgsboenden har arbetat med att införa ett personcentrerat arbetssätt och stödet till anhöriga har stärkts.

Svårt att rekrytera medarbetare

Svårigheter inom rekrytering är genomgående för äldreomsorgens verksamheter. Aktiviteter pågår för att på olika sätt förbättra förutsättningarna för att fler ska se Umeå kommun som en attraktiv arbetsgivare. Exempelvis genom förbättringar i arbetsmiljö, arbetsvillkor.

Språkkraven har sänkts

För att kunna erbjuda fler personer en anställning har språkkravet sänkts från Svenska 2 till Svenska 1. Verksamheterna arbetar med språkstärkande aktiviteter för att ge medarbetarna de kunskaper de behöver för att ge en god vård- och omsorg. Ett exempel är satsningen på språkombud som arbetar med språkstärkande aktiviteter på enheterna inom vård- och omsorgsboenden.

Janet Ågren (S)
äldrenämnden
janet.agren@umea.se

Veronica Kerr (KD)
vice ordförande
äldrenämnden
veronica.kerr@umea.se

Umeå kommun har 12 000 medarbetare och är regionens största arbetsgivare. Verksamheterna präglas av medborgarfokus, öppenhet, tillit och en strävan att ständigt förbättra kommunens service. Umeå är en av Sveriges mest växande städer. Här bor omkring 125 000 personer och kommunens mål är att nå 200 000 invånare år 2050.

I Umeå finns två universitet, ett livskraftigt näringsliv och ett attraktivt utbud av kultur och fritid. Här finns också västvärldens snabbaste bredband.

Camilla Söderlund

kommunikatör äldreomsorg 090-162696