Bella Lawson och Åke Sandström får Umeå kommuns Minervastipendier

Kulturnämnden har beslutat att 2018 års Minervastipendier går till Bella Lawson och Åke Sandström. Stipendierna, som består av 10 000 kronor vardera, går till två personer som på olika sätt bidragit till kulturell verksamhet i Umeå och Västerbotten.

– Umeå kommun har idag närmare 800 föreningar i vårt föreningsregister. Umeå har sedan länge ett rikt och mångfasetterat kulturliv. Mycket tack vare många ideellt engagerade människor som är aktiva i olika kulturföreningar. Genom 2018 års Minervastipendier vill kulturnämnden uppmärksamma några av många som bidrar till både bredden och mångfalden i vårt kulturliv i Umeå, säger Tomas Wennström (S), kulturnämndens ordförande.

Bella Lawson har länge arbetat med utveckling- och mångfaldsfrågor på regional nivå inom Region Västerbotten och har en bred erfarenhet och ett långt engagemang inom olika kulturföreningar i Umeå. Bella har genom sitt ideella engagemang arbetat för att tillgängliggöra kultur samt lyfta fram underrepresenterade grupper. Hon är en av grundarna av kulturföreningen Kulturstorm och har varit aktiv i dess styrelse som vice ordförande. Bella Lawson har genom sitt mångåriga engagemang byggt upp ett brett nätverk och kulturell samverkan på lokal, regional, nationell och internationell nivå.

Åke Sandström är såväl eldsjälen bakom, som stiftelsebildare för Holmöns båtmuseum. Museet invigdes 1998, i år för 20 år sedan. Holmöns Båtmuseum är uppbyggt av ideella krafter från och med mitten av 90-talet, med upprinnelse i Åke Sandströms privatsamling av båtar på ön. Åke är en god berättare och guide. I sitt lokalhistoriska författarskap har han förmedlat sina djupa och breda kunskaper om Holmöns historia, kultur och språk. I den viktiga doktorsavhandlingen Hå och hamna. Ordhistoriska och ordgeografiska studier (2015) behandlar han initierat paddlingens och roddens äldsta terminologi i Norden. Avhandlingen har blivit prisbelönad.

Fakta om Minervastipendiet

Minervastipendiet instiftades till minne av Umeås första biblioteks- och föreläsningsförening. Stipendiet delas ut av kulturnämnden till utövare eller främjare av kulturell verksamhet med anknytning till främst Västerbotten. Första gången det skedde var 1977 och varje år utses två pristagare.

Tomas Wennström (S)
kulturnämndens ordförande
tomas.wennstrom@umea.se

Eva Westman Modig (M)
vice ordförande kulturnämnden
eva.westman.modig@umea.se

Umeå kommun har 12 000 medarbetare och är regionens största arbetsgivare. Verksamheterna präglas av medborgarfokus, öppenhet, tillit och en strävan att ständigt förbättra kommunens service. Umeå är en av Sveriges mest växande städer. Här bor omkring 125 000 personer och kommunens mål är att nå 200 000 invånare år 2050.

I Umeå finns två universitet, ett livskraftigt näringsliv och ett attraktivt utbud av kultur och fritid. Här finns också västvärldens snabbaste bredband.

Elisabeth Husing

kommunikatör Samhällsskydd och beredskap, Umeåregionens brandförsvar 073-270 31 52 (endast sms)