Brukar- och närståendemöten införs inom äldreomsorgen

För att öka delaktigheten införs regelbundna möten då brukare, närstående, personal och ledning diskuterar frågor som syftar till att ta tillvara kompetens, synpunkter och förbättringsförslag. Dessa möten är ett resultat av ett medborgarförslag.

I mars 2012 inkom ett medborgarförslag om att inrätta anhörigråd inom kommunens äldreboenden för att öka den enskildes inflytande och öka delaktigheten. Det skulle vara ett forum för samråd när det gäller verksamhetens kvalitet och innehåll.

-  Att öka delaktigheten och lyssna på de äldre och deras anhöriga är ett viktigt medel för att arbeta med god kvalitet i våra verksamheter, säger Eva Andersson (S), ordförande, socialnämnden.

Ökad delaktighet
Medborgarförslaget har prövats på fyra kommunala äldreboenden under perioden 2012-2013. Erfarenheter från försöksperioden visade bland annat svårigheter att rekrytera brukare och närstående till rådet.

-  Utifrån försöksperiodens erfarenheter så omarbetades formen för brukar- och närståendemöten till en form som fungerar bättre för att nå delaktighet och inflytande, säger Åsa Bäckström (V), andra vice ordförande, socialnämnden.

Implementeras under våren
Utifrån dessa erfarenheter beslutade socialnämnden att förändra upplägget till öppna brukar- och närståendemöten dit samtliga brukare och närstående bjuds in. På så sätt tas all kompetens, synpunkter och förbättringsförslag tillvara och de som är intresserade kan på ett enklare sätt vara delaktiga i verksamhetsutvecklingen.

-  Att samråda med brukare och anhöriga är av yttersta vikt för verksamhetens kvalitet. Vår förhoppning är att denna lösning möjliggör deltagande för fler intresserade brukare och anhöriga, säger Veronika Kerr (KD), första vice ordförande, socialnämnden.

Implementering på alla särskilda boenden inom äldreomsorgen sker under första halvåret 2014. Utvärdering av arbetsformen sker i december 2015.

Kontaktuppgifter till politiker finns på www.umea.se/kontakt_politiker och till verksamheter och ansvariga tjänstemän på www.umea.se/kontakt_verksamhet.

Eva Andersson (S)
eva.andersson@umea.se