Digitalisering i förskola och skola

Alla barn och elever ska få en mer likvärdig möjlighet utveckla en digital kompetens. För att tydliggöra skolans uppdrag att stärka elevernas digitala kompetens har för- och grundskolan tagit fram en lokal strategi för digitaliseringen i den kommunala grundskolan.

För- och grundskolans digitaliseringsstrategi utgår från den nationella digitaliseringsstrategin med tre fokusområden:

• Digital kompetens för alla i skolväsendet, med målet att alla barn och elever ska utveckla en för dem lämplig digital kompetens. Det ska finnas en digital likvärdighet inom den svenska skolan.
  • Likvärdig tillgång och användning, med målet att barn, elever och personal ska ha god och likvärdig tillgång till digitala verktyg och resurser i syfte att förbättra utbildningen och effektivisera verksamheten.
  • Forskning och uppföljning kring digitaliseringens möjligheter ska stödja utveckling av verksamheter. Insatser ska genomföras med syfte att bidra till ökad måluppfyllelse och utvecklad digital kompetens.

-Vi har nu tydliga mål för att säkerställa den digitala utvecklingen, öka likvärdigheten i för- och grundskolan och ge alla barn och elever samma förutsättningar för digital utveckling. Den digitala kompetensen får inte vara beroende på vilken skola du går i eller vilken lärare du har, säger Moa Brydsten (S), ordförande i för- och grundskolenämnden.

Nämndsammanträdet pågår. Kl. 16.00 är media välkomna till presskonferensen Information om processen skolstruktur. Eller kontakta nämndens ordförande eller vice ordförande via telefon efter presskonferensen.

Moa Brydsten (S)
för- och grundskolenämnden

Elmer Eriksson (M)
vice ordförande
för- och grundskolenämnden

Umeå kommun har 12 000 medarbetare och är regionens största arbetsgivare. Verksamheterna präglas av medborgarfokus, öppenhet, tillit och en strävan att ständigt förbättra kommunens service. Umeå är en av Sveriges mest växande städer. Här bor omkring 125 000 personer och kommunens mål är att nå 200 000 invånare år 2050.

I Umeå finns två universitet, ett livskraftigt näringsliv och ett attraktivt utbud av kultur och fritid. Här finns också västvärldens snabbaste bredband.