​Extra kommunbidrag avsätts till Röda korset

Individ- och familjenämnden beslutade att avsätta 4,1 miljoner kronor av det extra kommunbidraget till Röda korset. Genom att teckna en överenskommelse om idéburet offentligt partnerskap mellan Umeå kommun och Röda korset kan kommunbidraget användas för att jobba långsiktigt med ensamkommande barn som hinner fylla 18 år under asylprocessen.

Partnerskapet innebär att Röda korset genom deras samarbeten med bland andra nätverken Arezo och Vän i Umeå kan ge ensamkommande asylsökande ungdomar som fyllt 18 år innan asylbesked kommit, en möjlighet att bo kvar i Umeå under asylprocessen. Bidraget kan användas till bland annat arbete med att hitta fler värdfamiljer eller annat boende, ge psykosocialt stöd till ungdomar och värdfamiljer samt utbildning till de familjer som tar emot ungdomar.

– Vår gemensamma ambition är nu att alla ungdomar ska kunna få stanna i Umeå där man har sina vänner och går i skola. Vi kommer från nämndens sida följa arbetet noga och vara med vid samverkansträffar mellan kommunen och Röda korset. Jag är otroligt stolt över allt engagemang hos umeborna och vi vill stötta dem att orka hjälpa ungdomarna, säger Andreas Lundgren (S), ordförande, individ- och familjenämnden, Umeå kommun.

– När en enig nämnd skriver under ett partnerskap och beviljar Röda korset 4 135 000 kronor för att skapa möjligheter för de ungdomar som är 18 år och i asylprocess att stanna i Umeå, då är det en bra dag. Det här kommer att minska oron för de 100 ungdomar som fyller 18 år under året, säger Anna-Karin Sjölander (C), vice ordförande, individ- och familjenämnden, Umeå kommun.

Nämnden ställde sig också bakom Vänsterpartiets tillägg om att förtydliga att målsättningen med överenskommelsen är att alla ungdomar i målgruppen ska kunna stanna i Umeå kommun.

Tidigare beslut

Umeå kommun får drygt 3,5 miljoner 2017 och ytterligare drygt 1,7 miljoner 2018 i tillfälligt kommunbidrag från staten och aviserade pengar i regeringens höstbudget. Individ- och familjenämnden beslutade i oktober att omgående avsätta 250 000 kronor av kommunbidraget till Röda korset för att snabbt kunna hjälpa ungdomarna.

Bakgrund och förutsättningar

• Det tillfälliga kommunbidraget är särskilt tänkt som hjälp till bostad för kommuner som vill låta ensamkommande ungdomar som rotat sig i kommunen bo kvar.
  • Exakt hur medlen ska användas är upp till kommunerna att avgöra, eftersom behov och förutsättningar kan skilja sig åt mellan olika kommuner.
  • Asylsökande vuxna är statens ansvar och staten är skyldig att erbjuda boende i ett anläggningsboende. Det är upp till varje kommun att avgöra hur och om boende kan erbjudas.
  • Migrationsverkets ansvar för denna målgrupp ändras inte på grund av detta tillfälliga tillskott. Vid avslag på asylansökan, eller i senare skede under en eventuell överklagandeprocess, kan ungdomen ta anläggningsplatsen hos Migrationsverket i anspråk.
  • Utbetalningen sker med automatik, utan ansökningsförfarande. Det kommer inte att göras någon kontroll i efterhand av hur många ungdomar som faktiskt bor kvar i kommunen efter den 1 juli.
  • Enligt den fördelningsnyckel som kommit från regeringen, får Umeå kommun 3 502 575 kronor 2017, och 1 751 287 kronor för 2018.

Andreas Lundgren (S)
individ- och familjenämnden
andreas.lundgren@umea.se

Anna-Karin Sjölander (C)
vice ordförande
individ- och familjenämnden
annakarin.sjolander@umea.se

Umeå kommun har 11 900 medarbetare och är regionens största arbetsgivare. Verksamheterna präglas av medborgarfokus, öppenhet, tillit och en strävan att ständigt förbättra kommunens service. Umeå är en av Sveriges mest växande städer. Här bor omkring 120 000 personer och kommunens mål är att nå 200 000 invånare år 2050.

I Umeå finns två universitet, ett livskraftigt näringsliv och ett attraktivt utbud av kultur och fritid. Här finns också västvärldens snabbaste bredband.

Maria Hedin

kommunikatör stöd och omsorg 090-16 30 79, 070-227 81 87