Extra kommunbidrag hanteras i två steg

Umeå kommun får drygt 3,5 miljoner 2017 och ytterligare drygt 1,7 miljoner 2018 i tillfälligt kommunbidrag från staten och aviserade pengar i regeringens höstbudget. Pengarna kan användas till att jobba med ensamkommande barn som hinner fylla 18 år under asylprocessen.

Individ- och familjenämnden beslutade att hantera det extra kommunbidraget i två steg. 250 000 kronor avsätts omgående till Röda korset. Genom Röda korset och deras samarbeten med bland andra nätverket Arezo och andra volontärer kan bidraget användas till praktiskt arbete för ungdomarna. För den resterande, större, delen behövs mer tid för att utreda hur bidraget kan användas långsiktigt på bästa sätt.

– Vi vill hjälpa ungdomarna att stanna i Umeå där man har sina vänner och rotat sig. Vi avsätter därför omedelbart resurser från regeringens satsning till att stötta flyktingnätverket Arezo och de umebor som öppnat sina hem för att hjälpa till. Vi vill att de ska orka fortsätta samtidigt som vi arbetar vidare med att hitta former för att stötta ännu mer, säger Andreas Lundgren (S), ordförande i individ- och familjenämnden.

– Det känns bra att vi använder det tillfälliga kommunbidraget till att stötta Röda korset och Arezo då det är ett direkt stöd till ungdomarna, säger Anna-Karin Sjölander (C), vice ordförande i individ- och familjenämnden.

Nämnden ställde sig dessutom bakom Centerpartiets tillägg att förvaltningen ska göra en översyn för att se vilka möjligheter det finns att klara omställningen för de ensamkommande barn som fyller 18 år under asylprocessen. Målet är att hitta en modell för fortsatta studier, klara boende frågan och se över möjligheten att hitta en modell för att ensamkommande barn skall få samma trygghet som barn med svenskt medborgarskap upp till 21 år.

– De ungdomar som får uppehållstillstånd ska i arbete så fort som möjligt. Varenda en behövs, säger Andreas Lundgren (S), ordförande i Individ- och familjenämnden.

Avslag för ytterligare yrkanden
Vänsterpartiet yrkade att alla unga asylsökande som har fyllt 18 år under asylprocessen ska få bo kvar i Umeå kommun och att ge förvaltningen i uppdrag att skyndsamt ta fram förslag som möjliggör detta. Förslaget avslogs med siffrorna 7–2, 2 avstod. Västerpartiet reserverade sig mot beslutet till förmån för egna yrkanden.

Bakgrund och förutsättningar

• Det tillfälliga kommunbidraget är särskilt tänkt som hjälp till bostad för kommuner som vill låta ensamkommande ungdomar som rotat sig i kommunen bo kvar.
  • Exakt hur medlen ska användas är upp till kommunerna att avgöra, eftersom behov och förutsättningar kan skilja sig åt mellan olika kommuner.
  • Asylsökande vuxna är statens ansvar och staten är skyldig att erbjuda boende i ett anläggningsboende. Det är upp till varje kommun att avgöra hur och om boende kan erbjudas.
  • Migrationsverkets ansvar för denna målgrupp ändras inte på grund av detta tillfälliga tillskott. Vid avslag på asylansökan, eller i senare skede under en eventuell överklagandeprocess, kan ungdomen ta anläggningsplatsen hos Migrationsverket i anspråk.
  • Utbetalningen sker med automatik, utan ansökningsförfarande. Det kommer inte att göras någon kontroll i efterhand av hur många ungdomar som faktiskt bor kvar i kommunen efter den 1 juli.
  • Enligt den fördelningsnyckel som kommit från regeringen, får Umeå kommun 3 502 575 kronor 2017, och 1 751 287 kronor för 2018.

Andreas Lundgren (S)
individ- och familjenämnden
andreas.lundgren@umea.se

Anna-Karin Sjölander (C)
vice ordförande
individ- och familjenämnden
annakarin.sjolander@umea.se

Umeå kommun har 11 900 medarbetare och är regionens största arbetsgivare. Verksamheterna präglas av medborgarfokus, öppenhet, tillit och en strävan att ständigt förbättra kommunens service. Umeå är en av Sveriges mest växande städer. Här bor omkring 120 000 personer och kommunens mål är att nå 200 000 invånare år 2050.

I Umeå finns två universitet, ett livskraftigt näringsliv och ett attraktivt utbud av kultur och fritid. Här finns också västvärldens snabbaste bredband.

Maria Hedin

kommunikatör stöd och omsorg 090-16 30 79, 070-227 81 87