Extra resurser för att klara utredningstiderna inom individ- och familjeomsorgen

Fyra extra heltidstjänster tillsätts för att komma till rätta med de långa utredningstiderna för anmälningar som rör barn och unga. Det beslutade individ- och familjenämnden den 25 februari.

Två tjänster finansieras inom verksamheten och två från nämnden. Förstärkningen pågår året ut och ska sedan utvärderas. Målet är att alla barn- och familjeärenden är utredda inom den lagstadgade utredningstiden på 120 dagar.

- Alla utredningar rörande barn ska klaras inom den lagstadgade tiden. Detta har absolut högsta prioritet och därför har vi krävt omedelbara åtgärder. Vi går nu in med extra resurser till mer personal, säger Andreas Lundgren (S), ordförande, individ- och familjenämnden.

Högsta prioritet
Statistik visar att 40 procent av utredningarna inte hinner färdigställas inom lagstadgad tid. Att komma till rätta med detta har högsta prioritet i individ- och familjenämnden.

- Beslutet om resurstilldelningen är nödvändig för att komma tillrätta med de långa handläggningstiderna men det är också nödvändigt för att säkra en god arbetsmiljö för socialsekreterarna som gör dessa utredningar. Trots att vi i individ- och familjenämnden tog detta beslut i stor enighet känner jag en oro för framtiden då vi inte sett vilka budgetramar vi får, säger Anna-Karin Sjölander (C), vice ordförande, individ- och familjenämnden.

Andreas Lundgren (S)
individ- och familjenämnden