Fin europeisk utmärkelse för Umeås elbussar

Umeå kommun har tilldelats Civitas Award, Europas främsta utmärkelse för hållbar stadstrafik, för sin satsning på elbussar. Priset mottogs av kommunalrådet Margareta Rönngren vid en ceremoni i Ljubljana den 8 oktober.

Umeås satsning började med konvertering av två dieselbussar till eldrift och uppförandet av Europas mest kraftfulla fordonsladdare vid Umeå Airport 2010/2011 tillsammans med utvecklingsbolaget Hybricon AB.
Detta pilotprojekt var så lyckat att det beslutades att göra en ytterligare satsning med inköp av nio nya elbussar och två stationer för ultrasnabbladdning från den svenska elbusstillverkaren Hybricon Bus Systems AB (publ). Dessa nya full-elektriska bussar håller nu på att införas i stadstrafiken.
– Med de nya fordonen kan vi erbjuda ett tyst, rent och effektivt transportalternativ, säger Fredrik Forsell, kollektivtrafikchef.

Nära noll utsläpp
Med de nio bussarna ersätts 600 000 kilometer dieseldrift av modern eldrift. Avsikten är att 2019 ersätta alla dieselfordon som trafikerar de största linjerna med elledbussar. Det innebär inköp av ytterligare 24 fullelektriska ledbussar.
– Ultrasnabbladdare gör att batterierna bara behöver laddas cirka 3 minuter för upp till en timmes körning, och laddning kan ske vid ändhållplatserna, säger Fredrik Forsell.
Med de rena vatten- och vindkraftsresurserna i Umeå innebär den nya tekniken nära noll utsläpp av växthusgaser.

Forskning och innovation
Satsningen har gjort att Umeå tilldelats Civitas Awards inom kategorin Teknisk innovation.
Under tacktalet lyfte Margareta Rönngren Umeå som universitetsstad och vikten av kreativitet, forskning och innovation för en god stadsutveckling. Därigenom skapas goda förutsättningar att möta de miljöutmaningar som finns.
– Det här är en satsning för att klara luftkvaliteten och bullerproblemen, och som alla städer har vi också ett ansvar för att hantera de globala miljöutmaningarna.
Margareta Rönngren nämnde också ett av målen för den elbussledda färden mot framtiden:
– Som ett sätt att utvärdera vårt arbete med miljöfrågor och dela med oss av våra erfarenheter, har Umeå beslutat att kandidera för att bli Europas miljöhuvudstad 2018.

Fakta om Civitas Awards
Civitas Awards är öppet för alla städer som har undertecknat Civitas-deklarationen och är en medlem av Civitas Forum Network.
Utmärkelsen delas ut i tre kategorier: Teknisk innovation, Medborgardeltagande och Civitas City of the Year.
Syftet är att lyfta fram de mest ambitiösa, innovativa och framgångsrika insatserna inom området hållbar rörlighet i städer.

Bifogad bild: Jonas Hansson, vd vid Hybricon Bus Systems AB, och kommunalrådet Margareta Rönngren tog emot priset vid ceremonin i Ljubljana.

Margareta Rönngren (S)
kommunalråd
margareta.ronngren@umea.se

För frågor om elbussarna:
Fredrik Forsell
kollektivtrafikchef
Umeå Kommunföretag
fredrik.forsell@umea.se

För frågor om CIVITAS:
Isak Brändström
infrastrukturstrateg
isak.brandstrom@umea.se

Umeå kommun har 11 300 medarbetare och är regionens största arbetsgivare. Verksamheterna präglas av medborgarfokus, öppenhet, tillit och en strävan att ständigt förbättra kommunens service. Umeå är en av Sveriges mest växande städer. Här bor omkring 120 000 personer, och kommunens mål är att nå 200 000 invånare år 2050.

I Umeå finns två universitet, ett livskraftigt näringsliv och ett attraktivt utbud av kultur och fritid. Här återfinns också västvärldens snabbaste bredband.