Höga besparingskrav även 2015

Besparingarna fortsätter år 2015. Det innebär bland annat minskade resurser för snöröjning och att gatu- och parkunderhållet sänks. Fjolårets beslutade besparingar där bl a höstljus lades ner och vinterstaden och snöborgen avvecklades kvarstår.

Tekniska nämnden fastställde uppdragsplanerna för år 2015 vid sitt senaste möte. Nämnden har senaste åren fått minskade anslag, viket innebär att arbetet med besparingar fortsätter.

Kostnader ska minskas med 16 miljoner kronor årligen
Tekniska nämnden har fått minskade anslag för kommande år. Det innebär att kostnaderna måste minskas med knappt 16 miljoner kronor årligen, när även ökade volymer i form av nya gator lagts till. 14,3 miljoner kronor avser sänkning av anslagen. Under 2014 pågår ett besparingsprogram om 7 miljoner kronor och under 2015 planeras ytterligare 5,5 miljoner kronor att sparas in. Då återstår 3,4 miljoner kronor som under år 2015 ska finansieras via nämndens eget kapital.

- Det är svåra beslut när mer än en tiondel av vår budget försvunnit. Tyvärr krävs det tuffa nedskärningar om budgeten ska klaras, säger Stefan Nordström, tekniska nämndens vice ordförande.

Tillägg om bidrag till enskilda vägar
Nämnden beslutade uppdragsplanerna med ett tillägg; att Gator och parker fick i uppdrag att ta fram ett förslag där bidragen till enskilda vägar åtminstone till en del ska återställas.

Ingen nedläggning av lekplatser nu
Beslutet att finansiera delar av verksamheten med tidigare upparbetet eget kapital innebär att besparingarna inom parkdrift och nedläggning av lekplatser inte behöver genomföras nu.

- Vi har stora utmaningar framför oss, säger Andreas Lundgren, andra vice ordförande i tekniska nämnden. Vi arbetar hårt med att anpassa verksamheten, att använda eget kapital ger visst utrymme för omställning och mer dialog inom kommunen.

För övriga verksamheter fastställdes uppdragsplanerna för år 2015.

Kontakt:
Lasse Jacobson (V)
tekniska nämndens ordförande
lasse.jacobson@umea.se

Stefan Nordström (M)
tekniska nämndens vice ordförande
stefan.nordstrom@umea.se

Andreas Lundgren (S)
tekniska nämndens andra vice ordförande
andreas.lundgren@umea.se

Karin Isaksson