​Individ- och familjenämndens budget och uppdragsplan 2018

Kommunfullmäktige ger individ- och familjenämnden 69,9 miljoner kronor i tillskott för indexuppräkning och volymökningar inom individ- och familjeomsorgen och funktionshinderomsorgen. Nämnden har i sin budget prioriterat hemtjänst, personlig assistans, LSS-boenden samt insatser för barn och unga.

– Tillskottet från kommunfullmäktige täcker merparten av volymökningarna. Men vi har fortsatt stora utmaningar i verksamheten. Samtidigt behöver vi arbeta med förbättringar av arbetsmiljön. Nu gör vi en kraftig arbetsmiljösatsning för att skapa goda arbetsvillkor för våra handläggare inom funktionshinderomsorgen. Det kommer också ge bättre stöd till den enskilde, säger Andreas Lundgren (S), ordförande i individ- och familjenämnden.

Utökad bemanning för att möta framtidens krav

Individ- och familjenämnden beslutade också att utöka bemanningen vid Centrum mot våld med en årsarbetare samt en årsarbetare för att stärka rekryteringen av nya familjehem.

– Vi tänker inte stillatigande se på hur prostitution och människohandel förekommer i Umeå. För att motverka den utvecklingen så förstärker vi vårt förebyggande våldsarbete och avsätter personella resurser för att möta detta. Låt mig vara tydlig, Umeå kommun ska inte vara en bra plats för en sexhandel som förslavar barn, kvinnor, män och transpersoner, säger Andreas Lundgren (S).

– Umeå kommun behöver fler familjehem för att kunna erbjuda bra hemmalösningar så det känns bra att vi tagit höjd för det redan i uppdragsplanen, säger Anna-Karin Sjölander (C), vice ordförande i individ- och familjenämnden.

Prioriterade områden

Så här har individ- och familjenämnden prioriterat det extra tillskottet för 2018:

• LSS-boende, 16,3 miljoner kronor
  • Hemtjänst i ordinärt boende, 11,2 miljoner kronor
  • Personlig assistans enligt LSS, 11,5 miljoner kronor
  • Insatser för barn och unga, 6,1 miljoner kronor
  • Myndighetsutövning, 4,0 miljoner kronor
  • Centrum mot våld, 0,6 miljoner kronor
  • Rekrytering familjehem, 0,6 miljoner kronor
  • Nationella minoriteter, 0,2 miljoner kronor
  • Anhörigutbildning narkotika, 0,2 miljoner kronor
  • Familjepeppen, 0,1 miljoner kronor

Trots utökad budgetram kvarstår nämndens effektiviseringskrav på 37,3 miljoner kronor för 2018.

Rutiner för samverkan mellan socialtjänst och Polis

Nämnden var enig i sitt beslut om uppdragsplan och budget. Nämnden ställde sig också bakom Socialdemokraternas förslag om att ge verksamheten uppdraget att utveckla rutiner för starkare samverkan mellan socialtjänsten och polismyndigheten gällande uppsökande insatser för personer i prostitution eller har sex mot ersättning. Samverkan gäller kring att uppmärksamma och identifiera utsatta personer, samt lagföra och erbjuda stöd till förövare.

Centerpartiet lämnade tre tilläggsyrkanden som avslogs, två av dem efter votering. Centerpartiet reserverade sig mot besluten. Vänsterpartiets tilläggsyrkande avslogs. Vänsterpartiet reserverade sig mot beslutet.

Andreas Lundgren (S)
individ- och familjenämnden
andreas.lundgren@umea.se

Anna-Karin Sjölander (C)
vice ordförande
individ- och familjenämnden
annakarin.sjolander@umea.se

Umeå kommun har 11 900 medarbetare och är regionens största arbetsgivare. Verksamheterna präglas av medborgarfokus, öppenhet, tillit och en strävan att ständigt förbättra kommunens service. Umeå är en av Sveriges mest växande städer. Här bor omkring 120 000 personer och kommunens mål är att nå 200 000 invånare år 2050.

I Umeå finns två universitet, ett livskraftigt näringsliv och ett attraktivt utbud av kultur och fritid. Här finns också västvärldens snabbaste bredband.

Maria Hedin

kommunikatör stöd och omsorg 090-16 30 79, 070-227 81 87