Information och beslut från Globaliserings- och forskningsutskottet samt kommunstyrelsen den 13 februari 2007

Globaliserings- och forskningsutskottet: Umeå vill bilda europeiskt kris- och säkerhetsnätverk Umeå vill bli bilda centrum för forskning inom kris- och säkerhetsområdet. Arbetet leds av före detta FOI-chefen Åke Sellström och kommunen stöttar verksamheten med 2,5 miljoner kronor. Det finns en stor nationell och internationell efterfrågan på förebyggande insatser, såsom forskning, utbildning, övning för att hantera katastrofer runt världen. - Umeå är världsledande när det gäller forskning på, och utveckling av, produkter som kan hjälpa till att upptäcka, skydda, eller återuppbygga samhällen efter en allvarlig kris. Dessa kompetenser är efterfrågade utomlands, säger Marie-Louise Rönnmark (s) kommunalråd. Organisationen utvecklas av förre FOI-chefen (FOI är detsamma som Totalförsvarets forskningsinstitut) i Umeå Åke Sellström. Ambitionen är att söka och få stöd av de pengar EU kommer att satsa på denna sektor inom nästa programperiod. FOI-kompetens som grund Satsningen på CBRNE-centret (kemiskt, biologiskt, radiologiskt, nukleärt och explosivt) är ett sätt att bygga vidare på den forskningskompetens som finns inom FOI. CBRNE-centret ska vara inriktat på uthyrning, utbildning, forskning och utveckling av produkter och tjänster. - Vår centrumbildning har starka forskningsnätverk och en internationell koppling. I Umeå finns också kapacitet att göra avancerade tester och analyser. Vi har till exempel FOI vars labb är ett av få i världen som kan hantera NBC, säger Marie-Louise Rönnmark (s). Dialog med Försvaret Arbetet är just nu inriktat på en dialog med bland annat Försvarsmakten och Krisberedskapsmyndigheten. Förhoppningen är att CBRNE-centret ska generera 10-20 arbetstillfällen inom fem till tio år. För mer information kontakta: Marie-Louise Rönnmark Kommunalråd (s) Ordförande i kommunstyrelsens globaliserings- och forskningsutskott Umeå kommun 070-655 64 84 marie-louise.ronnmark@umea.se Åke Sellström 070-324 87 05 Jörgen Boman Pressinformatör Informationsenheten Umeå kommun 090-16 11 24 070- 669 00 10 jorgen.boman@umea.se Ersboda ska utvecklas med hjälp av stat och kommun Kommunen och staten har tecknat ett utvecklingsavtal. Målet är att tillsammans utveckla stadsdelen Ersboda. Umeå är en av 20 kommuner i Sverige som fått ett erbjudande av staten att ingå i en storstadssatsning. Samarbetet mellan kommunen och staten går ut på att stötta Ersboda med hjälp av gemensamma insatser. Arbetet utgår från sex mål: ökad förvärvsfrekvens och minskat försörjningsstöd, språkutveckling och skolresultat, attraktiva och trygga stadsdelar, demokrati och delaktighet, folkhälsa, och ökad hälsa. För mer information kontakta: Marie-Louise Rönnmark Kommunalråd (s) Ordförande i kommunstyrelsens globaliserings- och forskningsutskott Umeå kommun 070-655 64 84 marie-louise.ronnmark@umea.se Jörgen Boman Pressinformatör Informationsenheten Umeå kommun 090-16 11 24 070- 669 00 10 jorgen.boman@umea.se Umeå ställer upp bakom krav på nolltolerans mot trafficking En stafett mot trafficking och handel med människor pågår mellan Sveriges kommuner. Luleå är först ut. Umeå tar över stafettpinnen under perioden maj till och med augusti. Under den period som Umeå innehar stafettpinnen kommer seminarier och andra arrangemang att arrangeras i Umeå. Kommunen kommer att samarbeta med studieförbund och andra organisationer som på olika sätt jobbar mot människohandel. De städer som ställer upp i stafetten förbinder sig också att ställa upp bakom kravet på nolltolerans mot trafficking. För mer information kontakta: Marie-Louise Rönnmark Kommunalråd (s) Ordförande i kommunstyrelsens globaliserings- och forskningsutskott Umeå kommun 070-655 64 84 marie-louise.ronnmark@umea.se Jörgen Boman Pressinformatör Informationsenheten Umeå kommun 090-16 11 24 070- 669 00 10 jorgen.boman@umea.se Kommunstyrelsen: Holmsund/Obbola är bäst på arbetsmiljö Holmsund/Obbola kommundelsförvaltning har lyckats väldigt bra med att skapa friska arbetsplatser. Förklaringen ligger i ett uthålligt systematiskt arbetsmiljöarbete. Kommunstyrelsen har nu utsett Holmsund/Obbola till månadens goda exempel. Gunnar Järvholm, Elisabeth Wettainen, och Susanne Söderström och tog emot priset ut Lennart Holmlunds hand i samband med kommunstyrelsens sammanträde. - Vi jobbar igenom alla enheter systematiskt och prioriterar säkerhets- och arbetsmiljöfrågorna inom alla våra verksamheter, säger Gunnar Järvholm. Kommunstyrelsens motivering: "Kommundelsförvaltningen i Holmsund-Obbola har i flera år arbetat systematiskt med arbetsmiljöfrågor. Väl fungerande samverkan med huvudskyddsombuden och fastighetsförvaltarna har gjort att alla förvaltningens enheter är väl insatta och aktivt deltar i arbetsmiljöarbetet. Förvaltningens arbete omfattar ett brett spektrum av arbetsmiljöfrågor - allt ifrån frågor om den fysiska miljön till personalfrågor - som finns med på varje enhets agenda. En övergripande arbetsmiljörond med huvudskyddsombud, fastighetsföreträdare och personalchef ger förvaltningen god kunskap om och kontroll över arbetsmiljön. Varje år lyfter förvaltningen fram ett speciellt tema, och motsvarande handlingsplan fastställs av kommundelsnämnden" Bild: Pristagarna Foto: Röbert Rösth För mer information kontakta: Kommunstyrelsens ordförande Lennart Holmlund (s) 090-16 12 01 070-550 47 85 lennart.holmlund@umea.se Jörgen Boman Pressinformatör Informationsenheten Umeå kommun 090-16 11 24 070-669 00 10 jorgen.boman@umea.se Turistbyrån fortsätter som intraprenad Turistbyrån fortsätter som intraprenad. Organisationsförändringen från 2004 blev lyckad och får nu en fortsättning till och med 2009. Turistbyrån är öppen året runt, minst 48 timmar per vecka under sommaren och 30 timmar på vintern. I avtalet åtar sig Turistbyrån att informera på minst tre språk utöver svenska: engelska, tyska och finska. Turismen i Umeå ökade med 41 procent mellan år 2000 och 2005 och omsätter nu en miljard kronor. Fakta intraprenader En intraprenad är en självständig enhet som drivs ungefär som ett företag, men med kommunens övergripande mål som grund. "Ett företag i företaget Umeå kommun" kan man säga. Tanken är att kortare beslutsvägar och mindre byråkrati ska skapa utrymme för större kreativitet och delaktighet bland personalen. Rätt hanterat kan detta innebära friskare personal och bättre ekonomi. Östermalmsskolan var först, Turistbyrån kom strax efter, idag är flera skolor och hela socialpsykiatrin intraprenader. För mer information kontakta: Kommunstyrelsens ordförande Lennart Holmlund (s) 090-16 12 01 070-550 47 85 lennart.holmlund@umea.se Jörgen Boman Pressinformatör Informationsenheten Umeå kommun 090-16 11 24 070-669 00 10 jorgen.boman@umea.se