Ja till rivning av gamla lasarettet

29 april beslutade byggnadsnämnden, med röstsiffrorna 6-5, att säga ja till landstingets ansökan om att få riva gamla lasarettet, NUS 9A och 9B.

– Det vi hade att ta ställning till var två starka allmänna intressen. Det ena var att bevara en gammal byggnad med stort bevarandevärde, det andra att låta landstinget bebygga just den här platsen med ett psykiatrihus. Det blir hus mot människor, och människor går före. Jag anser att det här kommer att ge mycket bra möjligheter att integrera psykiatrisk sjukvård med annan sjukvård, säger Mikael Berglund, byggnadsnämndens ordförande.

Lasarettet byggdes i början av 1900-talet och ligger mitt emot akuten i närheten till sjukhusparken. Både byggnaden i sig och miljön har stora kulturvärden både för sjukhusområdet och Umeå som stad.

Lokalerna används idag till undervisning och forskning och landstingets plan är att riva huset för att bygga ett nytt hus i fyra våningar. Där vill landstinget samla alla verksamheter inom psykiatrin.

– De argumenten landstinget framfört håller inte. Att de vill ha ett psykiatrihus nära akuten, ligga på områdets framsida och ha närhet till parken, räcker inte. De måste ha bättre argument än så för att riva ett kulturhistoriskt värdefullt hus, säger Mattias Sehlstedt (V).

– Det var ett svårt beslut, men vi måste komma ihåg att det är ett regionssjukhus och till slut blev det patienternas behov som avgjorde,säger Mikael Berglund, byggnadsnämndens ordförande.

Vänsterpartiet (V), Folkpartiet (FP), Kristdemokraterna (KD) och Centern (C) reserverade sig mot beslutet.

Kontakt:

Mikael Berglund (S)