Jämställdhet och HBTQ-frågor prioriteras

Individ- och familjenämnden bildar en politisk beredningsgrupp för jämställdhet och HBTQ-frågor. Det beslutades vid nämndens sammanträde onsdag 28 januari.

Gruppen kommer att fördjupa sig i hur verksamheterna arbetar utifrån ett jämställdhetsperspektiv. Inför perioden 2016-2018 ska beredningsgruppen också ta fram förslag på mål och mått för att kunna följa upp arbetet.

Individ- och familjenämnden blir därmed först ut bland kommunens nämnder med en särskild beredningsgrupp för både jämställdhet och HBTQ-frågor.

- Det är viktigt att allt arbete med jämställdhet och HBTQ är ledningsstyrt. Detta är en signal att nämnden sätter dessa frågor högst upp på dagordningen, säger Andreas Lundgren (S), ordförande, individ- och familjenämnden.

Tydligare arbete för en jämlik socialtjänst
Individ- och familjenämnden inleder nu ett långsiktigt arbete som ska märkas i kontakten med medborgarna. Det kommer att bli tydligare för verksamheterna hur de ska arbeta med dessa frågor vilket gör det möjligt att uppnå en mer jämlik socialtjänst.

Alliansen reserverade sig mot beslutet.

Andreas Lundgren (S)
individ- och familjenämnden
andreas.lundgren@umea.se

Gunnel Lagerkvist (C)