​Kommunen frångår en förvaltning

Efter en utvärdering av Umeå kommuns gemensamma förvaltning har kommunstyrelsen i enighet beslutat att tillsätta en utredningsgrupp med förtroendevalda, som ska föreslå en ny nämnds- och förvaltningsorganisation. I riktlinjerna till gruppen står att förslaget ska leda till fler förvaltningar än en.

I juni 2016 beslutade fullmäktige att ge kommunstyrelsen i uppdrag att utvärdera effekten av beslutet om en gemensam förvaltning. I sin utvärdering konstaterar revisionsbyrån PwC att i regel anser den styrande majoriteten bland annat att den nya organisationen underlättat samverkan mellan verksamheterna, att likställigheten mellan kommunens tjänster har förbättrats och att personalens förutsättningar är mer lika oavsett var i organisationen medarbetarna finns.
Andra som intervjuats menar dock att förändringen lett till mer stuprörstänkande, och att en ”otydlig” organisation har lett till att tjänstemän tvingas se till sin egen verksamhet först och främst.

Nämndernas roll ska stärkas
Arbetsutskottets förslag var att ge stadsdirektören i uppdrag att fortsätta utveckla en gemensam förvaltning. Kommunstyrelsen har dock beslutat att tillsätta en utredningsgrupp med sju ledamöter ur kommunstyrelsen (en per parti av ordinarie ledamöter).
Gruppen ska presentera ett förslag till nämnds- och förvaltningsorganisation, som är ”funktionellt, effektivt och långsiktigt hållbart och som innebär att de politiskt valda nämndernas roll och funktion stärks”. Utredningen ska ta ställning till vilka uppdrag dessa nämnder ska ha och redovisa den förvaltningsorganisation som ska knytas till respektive nämnd.

Riktlinjer till utredningsgruppen

• Att ta fram ett förslag på ny nämnds- och förvaltningsorganisation där nämndernas roll förstärks där bland annat verksamhets-, personal-, budget- och arbetsmiljöansvar förtydligas inom nämndernas ansvarsområde
  • Att detta förslag ska leda till en uppdelning i fler förvaltningar än en
  • Att till de större nämnderna, vars verksamheter omfattas av myndighetsutövning, knyta politiskt sammansatta arbetsutskott, med minst tre ledamöter
  • Att ansvaret för personal som ligger direkt inom respektive nämnds ansvarsområde ska ligga under den berörda nämnden

Bred lösning
Beslutet om att tillsätta gruppen fattades av en enig kommunstyrelse.

– Vi har diskuterat med andra partier för att hitta en gemensam väg framåt med en så bred lösning som möjligt. Fokus för arbetsgruppen ska vara en konstruktiv diskussion om vad som har fungerat bra och vad som fungerat mindre bra, säger kommunstyrelsens ordförande Hans Lindberg (S).

Kommunstyrelsen biföll ett tilläggsyrkande från Centerpartiet om att arbetsgruppen har i uppdrag att ta fram en målsättning för den nya förvaltningsorganisationen.

Hans Lindberg (S)
kommunstyrelsen
hans.lindberg@umea.se

Anders Ågren (M)
1:e vice ordförande
kommunstyrelsen
anders.agren@umea.se

Claes Björnberg
presskommunikatör
claes.bjornberg@umea.se

Umeå kommun har 11 900 medarbetare och är regionens största arbetsgivare. Verksamheterna präglas av medborgarfokus, öppenhet, tillit och en strävan att ständigt förbättra kommunens service. Umeå är en av Sveriges mest växande städer. Här bor omkring 120 000 personer och kommunens mål är att nå 200 000 invånare år 2050.

I Umeå finns två universitet, ett livskraftigt näringsliv och ett attraktivt utbud av kultur och fritid. Här finns också västvärldens snabbaste bredband.