​Kommunen saknar lokaler för akuthärbärge

Kommunen har inte några lokaler för ett akuthärbärge för utsatta EU-medborgare under denna vinter. Planer fanns på att använda Lövö förskola, men den ombyggnad som krävs för att uppfylla lagstiftningen skulle ta flera månader och kosta miljontals kronor.

Kommunstyrelsens arbetsutskott har tidigare uppdragit till stadsdirektören att undersöka om kommunen har lokaler som kan fungera som ett härbärge under vintern för utsatta EU-medborgare. Tanken var att härbärget skulle hyras av Umeå pastorat. Tomma lokaler finns i Lövö förskola, men att använda dem för härbärge skulle kräva ett nytt bygglov.

Fyra månader

För att Lövö förskola ska klara kraven på brandskydd behövs ombyggnad av väggar, innertak, ventilation och el. Dessutom måste det till utrymningsvägar, larm och nödbelysning. En ombyggnad är mycket kostsam och tar uppskattningsvis fyra månader från det att bygglovet är klart.

– Vi har fått information från Brand och säkerhet om att bygglagstiftningen ställer höga krav på ett tillfälligt boende. De kraven uppfylls inte i dag. Vi har träffat representanter för Umeå pastorat, och de vill inte hyra något som inte lever upp till lagstiftningen. Vi kommer att ha fortsatta kontakter, och vi får se om de kan hyra privatägda lokaler och söka bidrag från kommunen, säger kommunstyrelsens 2:e vice ordförande Margareta Rönngren.

Flyktingboende

Umeå kommun har tidigare använt Lövö förskola som ett evakueringsboende för flyktingar.

– Precis som många andra kommuner var vi tvungna att tänja på reglerna för att med kort varsel lösa en akut situation. Evakueringsboendet var dock bemannat dygnet runt, vilket ökade säkerheten, säger Margareta Rönngren.

Inga barn i Umeå

I dagsläget vistas uppskattningsvis 60–70 utsatta EU-medborgare i Umeåregionen, varav omkring 40 bor i Umeå och övriga i Vännäs, Bjurholm, Vindeln och Robertsfors. Ingen av dem som bor i Umeå är barn.

Margareta Rönngren (S)
2:e vice ordförande
kommunstyrelsen
margareta.ronngren@umea.se

Ahmet Gümüscü
samordnare, utsatta EU-medborgare
ahmet.gumuscu@umea.se

Umeå kommun har 11 900 medarbetare och är regionens största arbetsgivare. Verksamheterna präglas av medborgarfokus, öppenhet, tillit och en strävan att ständigt förbättra kommunens service. Umeå är en av Sveriges mest växande städer. Här bor omkring 120 000 personer och kommunens mål är att nå 200 000 invånare år 2050.

I Umeå finns två universitet, ett livskraftigt näringsliv och ett attraktivt utbud av kultur och fritid. Här finns också västvärldens snabbaste bredband.