Kommunens budget antagen

Kommunfullmäktige har antagit budget, verksamhetsplan och direktiv för nämndernas verksamhet för 2015–2017, enligt Socialdemokraternas och Vänsterpartiets förslag. I beslutet ingår också investeringsbudget för 2014–2018.

Budgetbeslutet innebär bland annat att skattesatsen ligger kvar på 22,80 nästa år. Den största ramförändringen för nämndernas del i det som kommunstyrelsens ordförande Lennart Holmlund (S) beskriver som en ”stram budget” gäller den kommande äldrenämnden, som tillförs 32,75 miljoner kronor för volymökningar.

– När det gäller skolan, är vi trygga med att en ny regering satsar pengar, säger Lennart Holmlund, och kommunalrådet Tamara Spiric (V) framhåller att skolan i Umeå tillförs 84 miljoner kronor vid ett regeringsskifte.

Besparingsförslag
Alliansen hade i sitt förslag accepterat huvuddragen i S-V-budgeten, men yrkat 40 milj kr till äldrenämnden, 19,6 milj kr för minska barngrupperna i förskolan samt en besparing på 6,6 miljoner genom upphandling av städning inom skolan.
Av Alliansens övriga besparingsförslag kan nämnas slopandet av Kvinnohistoriskt museum (8 milj kr), fortsatt effektivisering av förvaltningsorganisationen (5 milj kr) och minskning av utvecklingsanslaget (8 milj kr).

– Utvecklingsanslaget är bra, men alla satsningar är inte lyckade. Vi väljer att prioritera äldreomsorgen, säger kommunstyrelsens 1:e vice ordförande Anders Ågren (M), medan Lennart Holmlund betonar utvecklingsanslagets betydelse för tillväxt.

MP och Arbetarpartiet
Miljöpartiet hade i sitt budgetförslag avsatt 20 miljoner kronor till äldrenämnden, för ett pilotprojekt med sex timmars arbetsdag. Dessutom ville MP fördela totalt omkring 13 milj kr på målet om maximalt 15 barn i grupperna inom förskolan, subvention av förnybar energiproduktion samt en ökning av föreningsstödet.
Arbetarpartiet  ville i sitt förslag minska ambitionerna för badhuset och dra sig ur Väven, för att på så sätt kunna tillskjuta mer pengar till skola och omsorg.

Investeringar och uppdrag
I investeringsplanen har objekten placerats i prioritetsordning 1–3. Två objekt som tidigarelagts till 2015 är Gymnastikens hus och ombyggnad av Rådhustorget (även 2016).
I budgetbeslutet ingick också att ge kommunstyrelsen i uppdrag:
• att utreda möjligheten att förlänga pendeltågslinjen Vännäs–Umeå till att omfatta även sträckan mellan Umeå och Holmsund
• att utföra en översyn av nyttjandet av bilar i tjänsten inom Umeå kommuns verksamhetsområden.
• att föreslå hur demokratin kan utvecklas och stärkas för att öka medborgarnas inflytande och medskapande i Umeå
• att med i syfte att förstärka det förebyggande arbetet med barn och unga i stadsdelarna och kommundelarna ta fram en plan för hur arbetet med projektet Hälsa, lärande, trygghet kan bli en permanent och en naturlig del i det ordinarie arbetet.
• att ta fram en plan för en attraktivare utformning av stadsdelarna utifrån barnperspektiv med fler aktivitetsmöjligheter inom alla stadsdelar i form av exempelvis äventyrslekparker, multiarenor etc.
• att efter utvärderingen av alla projekt som finansierats med medel för sociala investeringar se vilka som har visat goda resultat och föreslå vilka som bör övergå till ordinarie verksamhet samt visa vilka som redan har blivit ordinarie verksamhet.

Avslag för yrkanden
Efter votering med siffrorna 33-26 (6 avstod) avslog kommunfullmäktige ett yrkande från Alliansen om att ge kommunstyrelsen i uppdrag ”att senast i januari 2015 redovisa en plan för hur de av kommunfullmäktige fastställda finansiella målen ska uppnås för 2016 och 2017 med bibehållen skattesats”. Även ett liknande yrkande från Jan Hägglund (A) samt Alliansens övriga yrkanden avslogs.

Lennart Holmlund (S)
kommunstyrelsen