​Nej till vindkraftpark i Högaliden

Kommunstyrelsens näringslivs- och planeringsutskottet avstyrker en vindkraftpark i Högaliden, norr om Botsmark, i ett remissyttrande till länsstyrelsen. Det innebär att länsstyrelsen inte kan ge tillstånd för parken.

”Vindkraft i Umeåregionen”, ett tillägg till översiktsplanen, pekar ut områden som är lämpliga för etablering av vindkraft. Etableringen i Högaliden ligger till stora delar innanför ett utpekat område, men ett litet antal verk kan förläggas utanför.
Tillstånd finns redan från länsstyrelsen för 34 verk, som är 150 meter höga. Företaget vill nu uppföra 200 meter höga verk och har därför ansökt om ett nytt tillstånd hos länsstyrelsen.

Formaliafel
När näringslivs- och planeringsutskottet 2011 tillstyrkte etableringen i Högaliden begicks ett formaliafel. Utskottet har delegation på att tillstyrka etableringar som ligger innanför de utpekade områdena, medan etableringar utanför utpekade områden beslutas av kommunfullmäktige. Den sökta etableringen hanterades dock enbart i näringslivs- och planeringsutskottet, vilket beror på att handläggningsrutinerna inte var tillräckligt etablerade.

Avstånd till bebyggelse
Företagets nya ansökan är en så kallad boxansökan, vilket innebär att den exakta placeringen av verk inte anges. Verken kan placeras var som helst inom området så länge de uppfyller länsstyrelsens villkor.
Med tanke på att verken numera är högre och därmed mer synliga i landskapet, är det tänkbart att det vid en omprövning av ”Vindkraft i Umeåregionen” skulle anses rimligt med längre avstånd till bebyggelse än vad som är angivet.

Går inte att villkora
Uppskattningsvis kan tre verk hamna utanför det utpekade området, men att tillstyrka etablering enbart av övriga verk anses inte vara möjligt. När Umeå kommun tidigare tillstyrkt vindkraftetableringar med villkor, har länsstyrelsen valt att inte ta hänsyn till villkoren. Dessutom anser Energimyndigheten i sitt förslag till riktlinjer för kommunernas handläggning att tillstyrkansbeslut inte ska kopplas till villkor.

– Vi får se om bolaget återkommer med en ny ansökan, och vi är positiva till en etablering inom utpekade områden, säger kommunstyrelsens ordförande Hans Lindberg (S).

Hans Lindberg (S)
kommunstyrelsen