Nu är vi 114 000 invånare

Umeås folkmängd ökade med cirka 1 330 personer under 2009. Det innebär att vi nu passerat 114 000 invånare i antal.
– Det är glädjande att vi har fortsatt ökad tillväxt, det är viktigt för Umeå, säger Lennart Holmlund (S) kommunstyrelsens ordförande.

Tillväxten beror till nästan lika stora delar på flyttnings- respektive födelsenettot. Födelseöverskottet ligger runt 650 personer och flyttnettot ger cirka 680 i plus.

Antalet födda ligger cirka 40 barn högre än 2009 och den förväntade nedgången mot bakgrund av konjunkturläget har uteblivit.

Utvecklingen i Umeå under 2009 följer därmed rikstrenden ganska väl med ett fortsatt högt antal födda och en hög invandring tillsammans med en låg utvandring. Däremot har antalet döda ökat i Umeå under 2009 till skillnad mot riket.
Befolkningssiffran är preliminär och bygger på Umeå kommuns egna register. De officiella siffrorna från scb offentliggörs först den 17 februari.

För mer information kontakta:
Lennart Holmlund (S)
Kommunstyrelsens ordförande