Nya rutiner för aktivitetsstödet ställer nya krav

Från och med första januari 2015 gäller nya rutiner för inrapportering av aktivitetsstödet från Umeå kommun. Det innebär att nya krav ställs på föreningarna för att de ska kunna ta del av bidraget. Föreningarna bör redan nu se över sina rutiner så att de inta missar rätten till aktivitetsstöd.

Aktivitetsstödet betalas ut två gånger på år och till grund för bidraget ligger närvaroregistreringen som berättar om hur många deltagare som varit på varje sammankomst. När de nya rutinerna för inrapportering börjar gälla innebär de att föreningarna måste registrera närvaro senast fyra veckor efter sammankomsten, annars uteblir rätten till bidraget.

Varför ändras rutinerna?

Rutinerna ändras framförallt för att undvika tekniska problem som uppstår när en periodrapport ska sammaställas. Det händer att föreningar riskerar att bli utan bidrag bara på grund av att närvaroregistreringen inte kommer in i tid för att fel måste rättas till på sista dagen av perioden. En mer regelbunden registrering leder också till att kommunens politiker som får bättre underlag för beslut samt att bidragshanterare får bättre underlag för budget. I förlängningen kan det också leda till att bidraget kan betalas ut oftare, vilket är något som många föreningar efterfrågar.