​Önskar utredning om flera flygledarcentraler

Det är nödvändigt att Luftfartsverkets utredning om fjärrstyrning av flygplatser bland annat belyser sysselsättningseffekter och flygsäkerhet. Det är också önskvärt att utreda ett scenario med flera flygledarcentraler, anser näringslivs- och planeringsutskottet i ett samrådsyttrande.

Yttrandet är ett inspel till den utredning som ska undersöka konsekvenserna av en utbyggd flygledning på distans av Swedavias flygplatser, bland andra Umeå Airport. Utredningen ska omfatta långsiktiga aspekter av driftsförutsättningar, ekonomiska förutsättningar, effektivitet, säkerhet, redundans och effekter för totalförsvaret samt regionala effekter inklusive centralisering. Uppdraget ska redovisas senast den 21 december 2018.

Måste belysas

Utskottet anser att det är nödvändigt att utredningen hanterar och belyser:

• Effekter av tillämpning av digitaliseringens möjligheter
  • Sysselsättningseffekter på lokal och regional nivå
  • Upprätthållande av berörda flygplatsers lokala och regionala funktion
  • Upprätthållande av flygsäkerhet
  • Hur katastrofberedskap planeras

Flera flygledarcentraler

I utskottets yttrande nämns att digitalisering ofta lyfts som en möjlighet till decentralisering av funktioner, medan förslaget i detta fall går i motsatt riktning. Utskottet poängterar vikten av att berörda flygplatsers lokala och regionala funktion långsiktigt kan garanteras och att föreslagen utredning tydligt beskriver hur detta kan ske.

Utskottet ser gärna att flera flygledarcentraler utreds, där viktiga aspekter är upprätthållande av lokal och regional flygsäkerhet samt hur katastrofberedskapen påverkas.

Anders Ågren (M)
1:e vice ordförande
kommunstyrelsen
anders.agren@umea.se

Mikael Berglund (S)
ledamot
kommunstyrelsen
mikael.berglund@umea.se

Umeå kommun har 12 000 medarbetare och är regionens största arbetsgivare. Verksamheterna präglas av medborgarfokus, öppenhet, tillit och en strävan att ständigt förbättra kommunens service. Umeå är en av Sveriges mest växande städer. Här bor omkring 125 000 personer och kommunens mål är att nå 200 000 invånare år 2050.

I Umeå finns två universitet, ett livskraftigt näringsliv och ett attraktivt utbud av kultur och fritid. Här finns också västvärldens snabbaste bredband.