Resultat av granskning: Umeå kommun bedriver ett ambitiöst arbete med att utveckla vården i livets slutskede

Kommunrevisionen har granskat kommunens vård och omsorg i livets slutskede, den palliativa vården. Granskningen visar att kommunen bedriver ett ambitiöst arbete med att utveckla den palliativa vården med god kompetens och stort engagemang hos personal och ledning.

Uppföljningen av insatser för vård i livets slutskede är ändamålsenliga och revisionens uppfattning är att uppföljningssystemet inneburit att vården i livets slutskede har utvecklats och förbättrats under de senaste åren.

- Det är glädjande att det systematiska arbetet med att förbättra vården i livets slutskede har gett så goda resultat. Här har verksamheten tillsammans med personalen arbetet mycket bra tillsammans. Det visar på att det går att förändra och utveckla vården till det bättre, säger Janet Ågren (S), ordförande, äldrenämnden.

Revisionen gav också några rekommendationer som kommunen nu kommer att arbeta vidare med för att ytterligare förbättra vården i livets slutskede.

Janet Ågren (S)
janet.agren@umea.se